Aktuality


18.02.2025 publikoval Lukáš Hejkrlík

Žádost o roční zúčtování záloh a daňové zvýhodnění za zdaňovací období 2024

Tento článek obsahuje podrobný návod, jak si správně zaměstnanec vyplní formulář Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2024 (dále jen „žádost“). Na úvod je třeba napsat, že tento formulář má za povinnost si vyplnit zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. My, jako Váš partner v oboru účetnictví, daní a mezd pro Vás připravíme žádost pro kmenové zaměstnance pouze v rozsahu vyplnění základních údajů. Jak zjistíte níže, není možné, aby zaměstnavatel věděl o všech slevách a odpočtech, které chce zaměstnanec u Vás uplatnit v rámci zúčtování záloh. Proto tento článek slouží i pro Vaše zaměstnance jako návod, na co vše mají nárok. Pokud zaměstnanec nedodá vyplněnou žádost včetně potřebných dokumentů do účtárny nejdéle do 15.2.2025, vystavuje se tak riziku, že mu roční zúčtování ve mzdě nebude provedeno a bude si muset podat daňové přiznání za konkrétní zdaňovací období sám. Pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr před koncem roku a nenastoupil do dalšího zaměstnání, může si u posledního zaměstnavatele v roce zažádat o roční zúčtování záloh, pokud splní i další podmínky viz. níže. Obrázky slouží pro ilustraci k vyplnění! 1. Co je to roční zúčtování záloh Při výpočtu mzdy je zaměstnanci srážena daň, kterou jako zaměstnavatel (plátce) odvádíte za své zaměstnance (poplatníky) na místně příslušný finanční úřad. V rámci prohlášení poplatníka daně fyzických osob (dále jen „prohlášení“) viz článek zde, si zaměstnanec v průběhu roku uplatňuje základní slevy, na které má dle svého prohlášení nárok. Existují odpočty, které si nemůže zaměstnanec v průběhu roku uplatnit, protože vyúčtování těchto odpočtů může doložit pouze jednou za rok na základě konkrétního potvrzení. Tyto odpočty budou vysvětleny dále níže. Ne všichni zaměstnanci můžou požádat o roční zúčtování daně, proto je třeba splnit níže uvedené podmínky: zaměstnanec neměl v průběhu roku jiné příjmy než ze závislé činnosti (tj. zaměstnání). Ostatními příjmy se rozumí podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu, neměl současně více pracovních poměrů u více zaměstnavatelů. Pracovním poměrem se vedle hlavního pracovního poměru rozumí i dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti, výplata odškodnění pracovních úrazů pojišťovnou (Kooperativa nebo České pojišťovna) atd. pokud zaměstnanec nenahlásí včas změny vyplněné v původním prohlášení a v rámci ročního zúčtování by měl daň vracet, má za povinnost podat daňové přiznání za konkrétní rok a roční zúčtování mu zaměstnavatel nemůže udělat Podmínky pro vyplacení ročního zúčtování záloh zaměstnavatel vyplatí svému zaměstnanci roční zúčtování záloh pouze v případě, že je částka vyšší než 50,- Kč pokud si zaměstnanec dodatečně uplatňuje zvýhodnění na děti, může mu je zaměstnavatel vyplatit pouze tehdy, pokud jeho rozhodný příjem byl vyšší než 6-ti násobek minimální mzdy pro konkrétní rok (pro rok 2024 je rozhodná částka 113 400,- Kč) roční zúčtování musí zaměstnanec doložit potvrzeními a žádostí viz níže 2. Základní údaje o plátci a poplatníkovi Období = rok, za který zaměstnanec žádá o roční zúčtování záloh. Identifikace poplatníka = Zde vypisuje poplatník (zaměstnanec) své příjmení, jméno a rodné číslo. U cizinců lze vyplnit datum narození. Identifikace plátce daně (název) = plátce daně je zaměstnavatel, u kterého je zaměstnanec v době podání žádosti zaměstnán. Zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby. 3. Příjmy od předchozích plátců daně Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří měli v průběhu roku více zaměstnavatelů. Musí být však splněna podmínka, že pracovně právní vztah nebyl souběžný s jiným pracovně právním vztahem. V tomto případě si musí zaměstnanec podat daňové přiznání sám a nemá na roční zúčtování záloh od současného ani předchozího zaměstnavatele nárok. Pro správný výpočet musí doložit potvrzení o zdanitelných příjmech za příslušný rok. Pokud zaměstnanec byl hlášen na úřadu práce jako žadatel o pracovní místo, tuto sekci nevyplňuje, ale dokládá k ročnímu zúčtování potvrzení od úřadu práce o evidenci uchazeče. Pokud zaměstnanec neměl žádný zdanitelný příjem a zároveň nebyl vedený na úřadu práce, dokládá se čestné prohlášení o této skutečnosti. V kalendářních měsících = číselně vyplňuje měsíce, ve kterých pracoval u jiného zaměstnavatele Identifikace předchozích plátců daně = zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby u které byl zaměstnanec zaměstnán. 4. Nezdanitelné části základu daně Tato sekce se věnuje ostatním slevám, které poplatník dokládá potvrzením. Do sloupce „Uplatňuji“ zaměstnanec napíše křížek, pokud tuto slevu doloží a do sloupce „Uplatňovaná částka“ vypíše částku uvedenou na potvrzení. Bezúplatná plnění – dary = dar obcím, krajům nebo jiným organizačním složkám státu, právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek na vědu, vzdělání, kulturu, školství požární ochranu. Dále zdravotním zařízením, církvím nadacím apod. Minimální částka jednoho daru musí činit 1 000,- Kč. Pokud zaměstnanec v průběhu roku daroval krev nebo plazmu, má nárok na uplatnění nezdanitelné části základu daně ve výši 3.000,- Kč za každý odběr. O všech darech zaměstnanec dokládá potvrzení. Úroky z úvěru na financování bytových potřeb = částku, kterou zaměstnanec vynaloží jako úrok na hypotéčním úvěru nebo stavebním spoření na pozemek nebo nemovitost, kterou využívá pro svou vlastní bytovou potřebu. Zaměstnanec dokládá potvrzení o zaplacených úrocích. Maximální částka, kterou lze odečíst od základu daně je 300 000,- Kč u z úvěru zřízeného do 31.12.2020 a 150 000,- Kč u úvěru zřízeného od 1.1.2021, v součtu obou druhů pořízení max. 300 000 Kč. Dále je potřeba vyplnit dodatkové prohlášení vysvětleno níže. Pokud zaměstnanec v žádosti o roční zúčtování záloh uvádí úroky z úvěru poprvé, je nutné doložit kopii úvěrové nebo hypotéční smlouvy. Daňově podporované produkty spoření na stáří a pojištění dlouhodobé péče = došlo ke sjednocení níže uvedených produktů pod jedním limitem a to ve výši všech dohromady max. 48.000 Kč. Ke každému produktu je nutné doložit potvrzení od příslušné instituce. U penzijního pojištění se odpočet počítá až jako rozdíl zaplacené částky za kalendářní měsíc vyšší než 1 700,- Kč. 5. Prohlášení o bytové potřebě Tuto sekci vyplní zaměstnanec v případě, že si uplatňuje úroky z hypotéky/stavebního spoření (dále jen „úroky) viz předchozí kapitola. Úroky může zaměstnanec sdílet s jinými poplatníky a může kvůli daňové optimalizaci tyto úroky poměrem mezi poplatníky rozdělit. Pokud poplatník přerozděluje část úroků na jiného poplatníka, vyplní výše uvedenou tabulku o dalších poplatnících. V případě, že si zaměstnanec odpočítává 100% úroků dále již nevyplňuje ostatní poplatníky podílející se na tomto hypotéčním úvěru. Zaměstnanec musí dále vybrat variantu zřízení úvěru dle data pořízení – lze vybrat jednu či obě možnosti. Dále zaměstnanec musí vyplnit adresu nemovitosti, kde bydlí a využívá pro financování tohoto bydlení hypotéční úvěr/stavební spoření.   6. Sleva za zastavenou exekuci   Díky novelizaci zákona se mají zastavit ty exekuce, které trvají více než 3 roky a týkají se pohledávek do 1 500 Kč bez příslušenství a během této doby nebylo nic vymoženo. Oprávněnému, tedy věřiteli, pak bude náležet náhrada ve výši 30 % z částky vymáhané pohledávky bez příslušenství. Maximální částka za jednu zastavenou exekuci činí 450 Kč. Toto plnění se nebude poskytovat v penězích, ale ve formě slevy na dani z příjmů. Nárok se dokládá potvrzením od exekutora – Usnesení o zastavení exekuce. Sleva na zastavenou exekuci se netýká dlužníků, na které je vedeno exekuční řízení!   7. Sleva na manželku   Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří hospodaří ve společné domácnosti s manželem/manželkou, jejich příjem za zdaňovací období nepřesáhne částku 68 000,- Kč a zároveň manželka pečuje o dítě do 3 let věku. Příjmem se pro tyto účely rozumí například příjmy ze závislé činnosti (hlavní pracovní poměr, příjmy z dohody o provedení práce, pracovní činnosti) podle §6, příjmy z podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu. Příjmem se ale dál rozumí výplata nemocenské dávky (nemocenská, státní důchody, podpora v nezaměstnanosti, peněžitá pomoc v mateřství, apod.). Příjmem se pro tyto účely nerozumí rodičovský příspěvek. Základní sleva na manželku je ve výši 2 070- Kč za měsíc, tj. 24 840,- Kč roční sleva. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P sleva je za konkrétní měsíc dvojnásobná, tj. 4 140,- Kč a roční sleva dále maximálně ve výši 49 680,- Kč. Zaměstnanec je povinen k této sekci doložit čestné prohlášení manželky/manžela, že si za minulý kalendářní rok nevydělal/nevydělala víc než 68 000,- Kč. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P tak i tento průkaz. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vyplňuje jméno, příjmení a rodné číslo manželky/manžela. Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, kdy byla celková částka příjmů manžela/manželky nižší jak 68 000,- Kč. Pro uplatnění slevy na manžela/manželku se však počítá s příjmy za celý kalendářní rok. ZTP/P = zaměstnanec vyplní křížek, pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, ve kterých byl manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P Údaje o dítěti = zde se uvádí dítě do 3 let věku, o které manželka pečuje a žije ve společné domácnosti.   8. Podpisová část Zaměstnanec, který uplatňuje dodatečné slevy nebo daňové zvýhodnění na vyživované děti, označí políčko vedle textu „Současně žádám v souladu s § 38k odst. 7 zákona o dodatečné uplatnění slev na dani/daňového zvýhodnění“ křížkem a postupuje dále dodatečným vyplněním prohlášením viz článek zde. Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění učiněná = zde se podepíše zaměstnanec a dopíše datum podpisu Ověření plátcem daně = zde se podepíše zaměstnavatel a dopíše datum podpisu 9. Další záznamy Tato sekce slouží zejména k dodatečným záznamům a změnám, případně jako nástavba jednotlivých sekcí v případě, že daná sekce nemá dostatek kolonek pro vyplnění všech informací.


18.02.2025 publikoval Lukáš Hejkrlík

Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro rok 2025

Tento článek obsahuje podrobný návod, jak si správně má Váš zaměstnanec vyplnit formulář Prohlášení poplatníka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti pro rok 2025 (dále jen „prohlášení“). Na úvod je třeba napsat, že tento formulář má za povinnost si vyplnit zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. My, jako Váš partner v oboru účetnictví a mezd pro Vás připravíme prohlášení pro kmenové zaměstnance pouze v rozsahu vyplnění základních údajů. Jak zjistíte níže, není možné, aby zaměstnavatel věděl o všech slevách, které chce zaměstnanec u Vás uplatnit, proto tento článek slouží i pro Vaše zaměstnance jako návod, na co vše mají nárok. Pokud zaměstnanec nepodepíše, respektive neodevzdá vyplněné prohlášení do účtárny  nejdéle do 15.2.2025, vystavuje se tak snížení své mzdy o daň z příjmu ze závislé činnosti (minimálně za měsíc leden). Na závěr je třeba upozornit, že v jednom měsíci může Váš zaměstnanec uplatňovat veškeré slevy a odpočty pouze u jednoho zaměstnavatele. Pokud tedy dojde ke změně v některé části prohlášení, je třeba to zaměstnavateli nahlásit. Prohlášení také automaticky končí s pracovně právním poměrem, tzn. že není třeba žádnou písemnou formou prohlášení rušit. Obrázky slouží pouze pro ilustraci k vyplnění. 1. Základní údaje o plátci a poplatníkovi Období = rok, za které zaměstnanec uplatňuje slevy a odpočty u plátce daně Název plátce daně =  plátce daně je zaměstnavatel, který v rámci výpočtu mzdy sníží zaměstnanci mzdu o vypočtenou daň. Zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby. Adresa = zde se vyplní adresa obchodní společnosti nebo adresa fyzické osoby, u které zaměstnanec uplatňuje slevy a odpočty. Příjmení, Jméno, Rodné číslo = Zde vypisuje poplatník, tj. ten kdo je zpoplatněn (zaměstnanec) své příjmení, jméno a rodné číslo. Pokud dojde v průběhu roku ke změně například příjmení poplatníka plátce, nahlásí to zaměstnanec zaměstnavateli jiným způsobem. Není nutné vyplňovat nové prohlášení, protože hlavním identifikátorem poplatníka je jeho rodné číslo. Adresa bydliště (místo trvalého pobytu) = adresa, kterou má poplatník hlášenou jako svůj trvalý pobyt v platném občanském průkazu. Adresa trvalého pobytu se může lišit od adresy bydliště, tj. adresa, kde se poplatník zdržuje. O skutečnosti změny trvalého pobytu nebo bydliště má zaměstnanec povinnost nahlásit svému zaměstnavateli jiným způsobem. Není nutné vyplňovat nové prohlášení, protože hlavním identifikátorem poplatníka je jeho rodné číslo. Daňový nerezident ČR dále vyplní = daňovým nerezidentem se rozumí osoba s jinou státní příslušností než českou. Nerezident dále vyplní číslo a typ dokladu totožnosti poplatníka (pas, občanský průkaz ze země původu), Stát, který tento doklad vydal, Identifikace pro daňové účely a v neposlední řadě vyplní stát, jehož je poplatník daňovým rezidentem. 2. Slevy podle §35ba odst. 1 Slevy na dani jsou částky, o kterou se snižuje vypočtená daň. Pokud by sleva byla větší než vypočtená daň, zaměstnanci se rozdíl nekompenzuje. Všechny uvedené slevy lze uplatnit pouze u jednoho zaměstnavatele za kalendářní měsíc. Základní sleva na poplatníka = základní sleva ve výši 2 570,- Kč za měsíc. Slevu lze uplatnit pouze na základě řádně vyplněného prohlášení. Základní slevu na invaliditu = sleva ve výši 210,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit potvrzením o přiznání invalidního důchodu I. nebo II. stupně od okresní správy sociálního zabezpečení. Další roky je potřeba doložit potvrzením o trvání důchodu pro daný rok od okresní správy sociálního zabezpečení. Rozšířenou slevu na invaliditu = sleva ve výši 420,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit potvrzením o přiznání invalidního důchodu III. stupně od okresní správy sociálního zabezpečení. Další roky je potřeba doložit potvrzením o trvání důchodu pro daný rok od okresní správy sociálního zabezpečení. Slevu na držitele průkazu ZTP/P = sleva ve výši 1 345,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit průkazem ZTP/P.   3. Daňové zvýhodnění na vyživované děti Proto, aby si mohl poplatník uplatnit zvýhodnění na vyživované dítě, musí svému zaměstnavateli doložit potvrzení druhého poplatníka (tj. manžel/manželka, druh/družka), že na dané děti neuplatňuje u svého zaměstnavatele zvýhodnění na děti vypsané v této části. Pokud je druhý z poplatníků OSVČ, nebo osoba bez příjmů, je potřeba tento dokument nahradit např. čestným prohlášením. V případě, že druhý z poplatníků nežije nebo je neznámý či je vyživované dítě v pěstounské péči, potvrdí tuto skutečnost sám poplatník čestným prohlášením či doložením příslušným potvrzením. Nicméně tyto skutečnosti (úmrtí, osvojení, adopce apod.) nezakládá na trvalém zvýhodnění vyživovaného dítěte, protože poplatník může za dobu možnosti uplatnění tohoto zvýhodnění začít žít s jiným poplatníkem v manželství. Podle §35c odst. 6) se za vyživované dítě poplatníka pro účely  zákona považuje dítě vlastní, osvojenec, dítě v péči, která nahrazuje péči rodičů, dítě, které přestalo být u tohoto poplatníka z důvodu nabytí plné svéprávnosti nebo zletilosti v pěstounské péči, dítě druhého z manželů, vlastní vnuk nebo vnuk druhého z manželů, pokud jeho rodiče nemají dostatečné příjmy, z nichž by mohli daňové zvýhodnění uplatnit Dalším faktorem pro uplatnění tohoto zvýhodnění je, že vyživované dítě žije ve společné domácnosti s poplatníkem, je mu méně než 18 let nebo do 26 let a studuje prezenčně střední/vysokou školu nebo do 26 let, pokud studuje doktorské studium. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vyplňuje jméno, příjmení a rodné číslo vyživovaného dítěte. Uplatňuji/neuplatňuji nárok ve výši na = v případě, že zaměstnanec neuplatňuje zvýhodnění na vyživované dítě, napíše do kolonky neuplatňuji. V případě, že poplatník chce uplatňovat daňové zvýhodnění na vyživované dítě, píše do této kolonky čísla, kdy pořadí 1 znamená zvýhodnění ve výši 1 267,- Kč měsíčně na první dítě. Pořadí 2 znamená zvýhodnění ve výši 1 860,- Kč měsíčně na druhé dítě. Pořadí 3 znamená zvýhodnění ve výši 2 320,- Kč měsíčně na třetí a další dítě. Pokud má poplatník např. dvě děti s tím, že druhý poplatník si uplatňuje jedno dítě a druhý poplatník druhé, je třeba tuto skutečnost zaznamenat opět ve formuláři potvrzení druhého poplatníka, aby bylo zřejmé, který z poplatníků využívá zvýhodnění větší/menší. ZTP/P = pokud některé vyživované dítě má průkaz ZTP/P, lze u tohoto dítěte uplatnit dvojnásobné zvýhodnění. Poplatník je tuto skutečnost ale povinen doložit průkazem ZTP/P vyživovaného dítěte. Při uplatnění se vyplňuje X. Zletilé dítě = pokud je vyživovanému dítěti více jak 18 let a soustavně se připravuje na budoucí povolání (střední a vysoká škola). Tuto skutečnost je poplatník povinen doložit potvrzením o studiu vyživovaného dítěte za každý školní/akademický rok. Při plnoletosti dítěte se vyplňuje X. Dodatečně za kalendářní měsíc = v případě, že poplatník chce ne/uplatnit zvýhodnění dodatečně. Pro dodatečné zvýhodnění jsou stejné podmínky, které jsou popsány výše. Poplatník do sloupečku vyplní číslem, za jaké měsíce dělá dodatečné uplatnění a do políčka v úvodu této sekce napíše XD. Veškeré změny dále napíše do změnové části, která bude popsána níže. 4. Informace o druhém z poplatníků Tuto sekci vyplní poplatník pouze v případě, že žije v domácnosti s vyživovanými dětmi a zároveň s druhým poplatníkem. Poplatník zakřížkuje NE, pokud vyživované děti vychovává sám a dále tabulku nevyplňuje. Pokud poplatník vychovává dítě s dalším poplatníkem, zakřížkuje ANO a postupuje dále ve vyplnění dodatečných informací o druhém z poplatníků. Jméno, Příjmení, Rodné číslo, Adresa bydliště (místo trvalého pobytu) = jméno, příjmení, rodné číslo a adresa bydliště nebo trvalého pobytu druhého poplatníka, žijícího ve společné domácnosti, který se podílí na výchově a hospodaření o vyživované dítě. Uplatňuje daňové zvýhodnění ANO/NE = pokud druhý poplatník uplatňuje alespoň jedno zvýhodnění na vyživované dítě vyplní poplatník ve svém prohlášení ANO. Pokud druhý poplatník neuplatňuje zvýhodnění na žádné dítě, vyplní poplatník ve svém prohlášení NE. Zaměstnání ANO/NE = pokud je druhý poplatník zaměstnán, vypíše poplatník ve svém prohlášení ANO a pokračuje ve vyplňovaní zbytku tabulky. Pokud druhý poplatník není zaměstnán, vyplní poplatník ve svém prohlášení NE a dále ve vyplňovaní plátce daně níže nepokračuje. Název plátce daně = zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby, u kterého je zaměstnán druhý z poplatníků. Adresa plátce daně = zde se vyplní adresa obchodní společnosti nebo adresa fyzické osoby, u které je zaměstnán druhý z poplatníků 5. Podpisová část Tato sekce slouží pro potvrzení údajů z předešlých sekcí vlastnoručním podpisem poplatníka a plátce daně. Na uvedené zdaňovací období = do políčka prohlášení poplatníkem se podepíše zaměstnanec a vedle napíše datum podpisu. Do políčka ověření plátce daně se podepíše zaměstnavatel a vedle napíše datum podpisu. Dodatečně za uvedené zdaňovací období = učiní tak zaměstnanec i zaměstnavatel POUZE v případě, že zaměstnanec v průběhu roku nahlásí změnu v části Změnová část a to stejným způsobem jako na uvedené zdaňovací období. 6. Změnová část V této sekci poplatník vypisuje změny v průběhu roku. Tím může např. být sleva na invaliditu nebo změna na vyživované děti. Pokud poplatník chce uplatňovat slevu nebo zvýhodnění dodatečně, musí viz vysvětlení výše doložit potřebné dokumenty. Druh změny = stručný popis, u které slevy ne/zvýhodnění dochází ke změně Kalendářní měsíc, v němž změna nastala = měsíc, kdy ke změně došlo Změna oznámená poplatníkem = podpis poplatníka (zaměstnance) a datum podpisu Ověření plátce daně = podpis plátce (zaměstnavatel) a datum podpisu V případě, že změna nastává ve zvýhodnění na vyživované děti, má za povinnost poplatník vyplnit i poslední tabulku v této sekci. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = Jméno, příjmení a rodné číslo vyživovaného dítěte, u kterého dochází ke změně. Uplatňuji/neuplatňuji nárok ve výše na = v případě, že zaměstnanec neuplatňuje zvýhodnění na vyživované dítě, napíše do kolonky neuplatňuji. V případě, že poplatník chce uplatňovat daňové zvýhodnění na vyživované dítě, píše do této kolonky čísla, kdy pořadí 1 znamená zvýhodnění ve výši 1 267,- Kč měsíčně na první dítě. Pořadí 2 znamená zvýhodnění ve výši 1 860,- Kč měsíčně na druhé dítě. Pořadí 3 znamená zvýhodnění ve výši 2 320,- Kč měsíčně na třetí a další dítě. Pokud má poplatník např. dvě děti s tím, že druhý poplatník si uplatňuje jedno dítě a druhý poplatník druhé, je třeba tuto skutečnost zaznamenat opět ve formuláři potvrzení druhého poplatníka, aby bylo zřejmé, který z poplatníků využívá zvýhodnění větší a menší. K dodatečnému nahlášení může dojít například narozením nového vyživovaného dítěte, nebo již neuplatněním některého z vyživovaných dětí apod. ZTP/P = pokud dojde ke změně v průběhu roku, kdy vyživované dítě ne/má průkaz ZTP/P zapíše se tato změna Zletilé dítě = zapisuje se pouze u nově přidaného vyživovaného dítěte. Není nutné hlásit změnu, kdy konkrétnímu dítěti v průběhu roku bylo 18 let. Tuto skutečnost musí poplatník doložit potvrzením o studiu vyživovaného dítěte.


07.02.2025 publikoval Lukáš Hejkrlík

Sleva na sociálním pojištění pro pracující důchodce

Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost nová pravidla pro starobní důchodce, kteří pobírají důchod a zároveň pracují. Tito pracující důchodci mají nově nárok na slevu 6,5 % z důchodového pojištění, což vede k navýšení jejich čistého příjmu. Například při hrubé mzdě 30 000 Kč to znamená přibližně 2 000 Kč měsíčně navíc. Tato sleva se týká zaměstnanců, podnikatelů (OSVČ) i osob pracujících na dohodu, za předpokladu, že jejich práce zakládá účast na důchodovém pojištění a důchod je vyplácen. Pro uplatnění slevy je nutné splnit všechny podmínky po celý kalendářní měsíc. Zaměstnanci žádají o slevu prostřednictvím svého zaměstnavatele, zatímco OSVČ ji uplatňují při podávání přehledu o příjmech a výdajích za uplynulý rok. Současně s touto změnou byl zrušen mechanismus zvyšování důchodu za další odpracované doby. Pokud důchodce získal 360 odpracovaných dnů do 31. prosince 2024, může o zvýšení důchodu ještě požádat; v opačném případě již tato možnost není dostupná. Aby pracující důchodce mohl využít slevu 6,5 % na důchodovém pojištění, musí splnit tyto podmínky: Pobírání starobního důchodu – Sleva se vztahuje pouze na osoby, které již pobírají starobní důchod. Výdělečná činnost zakládající účast na důchodovém pojištění – Musí se jednat o zaměstnání nebo podnikání, kde se platí důchodové pojištění: Zaměstnanci – Pracovní poměr nebo dohoda o pracovní činnosti (DPČ) s příjmem nad 4 499 Kč měsíčně. OSVČ – Pokud mají povinnost hradit důchodové pojištění (při překročení rozhodné částky pro hlavní činnost). Dohody o provedení práce (DPP) – Musí být měsíční příjem nad 11 499 Kč, jinak se důchodové pojištění neplatí a sleva se neuplatní. Plnění podmínek po celý kalendářní měsíc – Pokud důchodce například přestane pobírat důchod nebo se změní jeho pracovní status v průběhu měsíce, sleva se na tento měsíc neuplatní. Zaměstnanec musí požádat zaměstnavatele – Sleva se neuplatní automaticky. Zaměstnanec musí informovat zaměstnavatele a doložit, že pobírá starobní důchod. OSVČ uplatňují slevu v ročním přehledu – Podnikatelé slevu uplatní až při podání přehledu o příjmech a výdajích na ČSSZ za celý rok. Pokud důchodce nesplní všechny podmínky, na slevu v daném měsíci nemá nárok.


07.02.2025 publikoval Lukáš Hejkrlík

Vrácení DPH z nezaplacených závazků 6 měsíců po splatnosti

V platnosti od 1.1.2025 dle Zákona 235/2004 §74b je nové pravidlo pro uplatnění odpočtu daně z přidané hodnoty u závazků, které jsou po splatnosti více jak 6 měsíců. Co to znamená? Jedná se jen o ty závazky, které vznikly po 1.1.2025  a dále (viz přechodná ustanovení v zákoně, netýká se závazků, které měly splatnost v roce 2024 a níže) Pokud je závazek, na kterém si poplatník uznal DPH po splatnosti více jak 6 měsíců, má za povinnost vrátit DPH z částky, která je neuhrazená Závazkem je i doklad, který byl vystaven v režimu přenesené daňové povinnosti, nebo v Reverse Charge a splňuje podmínky viz výše Smyslem tohoto nového pravidla je zajištění, že nedochází k vystavování fiktivních faktur mezi firmami bez úhrad Co to znamená v naší spolupráci? Bude kladen větší důraz na klienty, aby probíhala častější kontrola nezaplacených závazků. Tzn. budeme zasílat klientovi reporty a rešit s ním, jak byly tyto závazky ne/uhrazeny a budeme požadovat doklady k identifikaci plateb. V příkladu běžná faktura Klient obdrží fakturu za 10 000,- Kč + 2 100 ,- Kč DPH se splatností 20.1.2025 Klient zaplatí pouze polovinu, tzn. 6 050,- Kč Dne 20.7.2025 je faktura po splatnosti 6 měsíců V rámci daňového přiznání k DPH za červenec bude muset klient vrátit poměrnou část DPH, tj. 1 050,- Kč Pokud klient DPH doplatí někdy v následujícím období, může si opět DPH nárokovat zpátky V příkladu RPDP Klient obdrží fakturu za 10 000,- Kč v RPDP se splatností 20.1.2025 Dochází k samovyměření DPH ve výši 2 100,- Kč a to jak na straně odpočtu DPH tak i povinnost DPH Dne 20.7.2025 je faktura po splatnosti 6 měsíců V rámci daňového přiznání k DPH za červenec bude muset klient vrátit DPH ve výši 2 100,- Kč Pokud klient DPH doplatí někdy v následujícím období, může si opět DPH nárokovat zpátky  


Sídlo firmy

BENE CB spol. s r.o.
E. Rošického 460/12
370 05 České Budějovice
SKYPE jméno: Firma BENE CB spol. s r.o.
E-mail: office@benecb.cz

IČO: 26020718
DIČ: CZ26020718
vedená v OR u KS České Budějovice, oddlíl C vložka 9344

Provozní doba

Pondělí - čtvrtek 08:00 - 16:00
Pátek 08:00 - 13:30
Polední pauza 11:00 - 12:00

Napište nám

Zásady ochrany osobních údajů

Informace o cookies

BENE CB spol. s r.o.

Všechna práva vyhrazena © 2018