Aktuality

Mzdy a personalistika


03.07.2024 Lukáš Hejkrlík

Proces zpracování DPP od 1.7.

Vážení klienti, níže je popsán postup, kterým se musí zaměstnavatel řídit u dohod o provedení práce od 1.7.2024. 1. Zaměstnavatelé, kteří JSOU přihlášeni u OSSZ nejdéle do 20.8.2024 musí zaměstnavatel nahlásit u OSSZ všechny zaměstnance pracující na DPP nahlásit se musí i ti dohodáři, kterým nenáleží odměna za měsíc červenec, ale mají uzavřenou platnou smlouvu (tj. např. do 31.12.2024) za všechny dohodáře s platnou smlouvu viz předchozí bod se bude muset každý měsíc podávat zvláštní formulář a to i za ty, kteří nemají v daný měsíc žádný příjem 2. Zaměstnavatelé, kteří NEJSOU přihlášeni u OSSZ jedná se o ty zaměstnavatele, kteří nejsou přihlášení u OSSZ právě z důvodu, že např. zaměstnávají pouze zaměstnance na DPP pro tyto zaměstnavatele platí stejné podmínky jako jsou uvedené v bodě 1, nicméně zde vzniká další povinnost a to přihlásit organizaci k OSSZ a to nejdéle do 31.7.2024 zaměstnavatele budou muset dále podávat Přehled o výši pojistného a to i nulový za každý kalendářní měsíc 3. Shrnutí všechny výše uvedené administrativní kroky za klienta budeme zařizovat v rámci víceprací. Stále se čeká na programové úpravy a to i na straně OSSZ proto, abychom mohli za klienta zpracovávat tyto hlášení, potřebujeme přístupy do datové schránky společnosti, jelikož jiným možným způsobem nelze podání podat upozorňujeme zde zejména roční klienty, kteří si mzdy zpracovávají sami, že musí od 1.7.2024 dodržovat výše uvedené pravidla, proto doporučujeme se obrátit na naší kancelář a řešit tyto věci s našim mzdovým oddělením  


20.06.2024 Lukáš Hejkrlík

Změny v dohodách o provedení práce od 1.7.2024

Všichni podnikatelé  registrují změny v Dohodách o provedení práce a ptají se nás, jak to bude  od 1.7.2024. Stále nejsou dotažené všechny procesní postupy, a proto, abychom alespoň částečně zodpověděli Vaše dotazy, zmiňujeme současný stav legislativy, který se však může a i bude, v průběhu měsíců do konce roku měnit. 1. Povinná evidence DPP v registru OSSZ S účinností od 1. 7. 2024 musejí zaměstnavatelé evidovat všechny zaměstnance u OSSZ, kteří pro ně pracují na základě dohody o provedení práce (DPP) bez ohledu na to, zda mu vznikla povinnost účasti na pojištění (tzv. zákonné odvody), či nikoliv (DPP do 10 000,- Kč). Každý zaměstnavatel, který doposud není registrován, protože zaměstnával pouze osoby na DPP bez pojistného, se musí přihlásit do registru zaměstnavatelů OSSZ do 31. 7. 2024. Všechny tyto administrativní procesy zajistí naše společnost, konkrétně naše mzdové oddělení. 2. Povinnost zaměstnavatele Zaměstnavatelé musí vždy nejpozději s dodáním mzdových podkladů za předchozí měsíc dodat všechny údaje za zaměstnance na DPP – resp. všechny nově vzniklé DPP. Zároveň musí dodat i ukončení DPP k poslednímu dni předchozího měsíce, aby bylo možné včas a správně zpracovat vykazování DPP od 1.7.2024 u OSSZ. Toto samozřejmě zajistí naše společnost. 3. Vykazování DPP a jejich příjmu Každý měsíc zaměstnavatel elektronicky hlásí seznam všech zaměstnanců na DPP (pojištěných i nepojištěných) a výši jejich příjmu. Podává se za všechny měsíce od nástupu do zaměstnání do skončení zaměstnání, tzn. po celou dobu trvání DPP včetně měsíců, kdy je jejich příjem nulový! 4. Odložené změny od 1. 1. 2025 Do konce roku 2024 platí, že zaměstnanci pracující na základě DPP jsou účastni nemocenského a důchodového pojištění pouze v měsíci, kdy jejich příjem přesáhl 10 000 Kč. Další změny ohledně změn pojištění nejsou zatím uzákoněny, účinnost se připravuje od 1. 1. 2025. Podrobnější informace budou zveřejněny až ke konci tohoto roku.


22.01.2024 Lukáš Hejkrlík

Stravné jako benefit od roku 2024

Schválením konsolidačního balíčku dochází od roku 2024 k podstatným změnám u poskytnutí „Stravného“. Níže uvádíme, otázky a odpovědi na jednotlivé běžně poskytované benefity v oblasti stravného. Nicméně hned v úvodu chceme upozornit, že od roku 2024 nelze zaplacené „jídlo“ automaticky považovat za nedaňový náklad, ale bohužel se musí v této souvislosti vést zvláštní evidence a dodaňovat toto poskytnutí ve mzdě. Proto apelujeme na klienty, aby upustili od placení obědů s obchodními partnery, nákupu jídla v obchodních řetězcích apod. (viz kapitola 3) a raději se zaměřili na stravenkový paušál (viz kapitola 1) kterým vyřeší veškerou tuto problematiku v oblasti stravování. 1. Stravenkový paušál Co je to stravenkový paušál? Stravenkový paušál je příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. O tomto benefitu musí existovat vnitřní směrnice, která upravuje poskytnutí stravenkového paušálu. Jedná se o peněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního a zdravotního pojištění a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 (pro rok 2023 byl limit do výše 107,10 Kč) Jaké jsou podmínky stravenkového paušálu? Zaměstnanci dle zákona náleží stravenkový paušál za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti roku 2023 náleží zaměstnanci druhý stravenkový paušál za odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 11 hodin Stravenkový paušál nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenky viz kapitola 2, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Stravenkový paušál je pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem Pozor však, pokud poskytnutý stravenkový paušál dle směrnice zaměstnavatele je vyšší než zákonný (116,20 Kč viz výše), je tento poskytnutý nadlimitní stravenkový paušál podroben sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotním pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celý stravenkový paušál včetně odvodů je daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenkový paušál ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Stravenkový paušál je pro zaměstnance osvobozen do výše 116,20 (pro rok 2024). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že zaměstnavatel poskytuje dle své směrnice vyšší stravenkový paušál, je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenkový paušál ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) 2. Stravenky Co jsou to stravenky? Stravenky jsou příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. Typicky se jedná o ceninu v určité hodnotě, kterou zaměstnanec dostane. Dnes jsou nicméně možné i elektronické stravenky. O tomto benefitu musí existovat vnitřní směrnice, která upravuje poskytnutí stravenek zaměstnanci. Jedná se o peněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního, zdravotního pojištění, a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 (pro rok 2023 byl limit do výše 107,10 Kč) Jaké jsou podmínky stravenek? Zaměstnanci dle zákona náleží stravenka za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti stravenkovému paušálu vydání dvou stravenek za jeden den po odpracování 11 hodin není možný Stravenky nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenkový paušál viz kapitola 1, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Stravenky jsou pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem. v plném výši. Pozor však, pokud poskytnuté stravenky dle směrnice zaměstnavatele jsou vyšší než zákonné (116,20 Kč viz výše), jsou tyto poskytnuté nadlimitní stravenky podrobeny sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotním pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celé stravenky včetně odvodů jsou daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenky ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Stravenky jsou pro zaměstnance osvobozeny do výše 116,20 (pro rok 2024). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že zaměstnavatel poskytuje dle své směrnice stravenky ve výšší nominální hodnotě, je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenky ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) 3. Poskytnutí závodního stravování Co je to závodní stravování? Závodní stravování je příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. Typicky se jedná o dovoz jídla na pracoviště. O tomto benefitu musí existovat minimálně evidence odebraných jídel jednotlivými zaměstnanci. Jedná se o nepeněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního, zdravotního pojištění, a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 bez DPH (pro plátce DPH) a 116,20 vč. DPH pro neplátce DPH Jaké jsou podmínky poskytnutí závodního stravování? Zaměstnanci dle zákona náleží poskytnutí závodního stravování za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti stravenkovému paušálu poskytnutí závodního stravování za jeden den po odpracování 11 hodin není možný Poskytnutí závodního stravování nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenkový paušál viz kapitola 1, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Poskytnutí závodního stravování je pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem. v plném výši, pokud se jedná o formu poskytnutí např. obědu v přiměřené cenové relaci. Ostatní stravování je řešeno jako zvláštní subkapitola níže. Pozor však, pokud poskytnuté závodní stravování zaměstnavatelem je vyšší než zákonné (116,20 Kč viz výše), je toto poskytnutí nadlimitního závodního stravování podrobeno sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotnímu pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celé závodní stravování včetně odvodů jsou daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje závodní stravování ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Poskytnutí závodního stravování je pro zaměstnance osvobozeno do výše 116,20 (pro rok 2024 viz výše). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že cena obědu, kterou zaměstnavatel zabezpečuje je ve výšší než zákonem daná (116,20 viz výše), je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje závodní stravování ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) Specifické případy pro závodní stravování pozor, pokud zaměstnavatel nemá stálého poskytovatele závodního stravování a platí např. svým zaměstnancům jídlo skrze poskytovatele dovážkových služeb. I v tomto případě, musí zaměstnavatel vést evidenci jednotlivých odebraných obědů, pokud toto stravování platí z firemního účtu nebo v hotovosti. evidenci je následně nutné dodat ke zpracování mezd za předchozí měsíc mzdovému oddělení, které následně provede srážky viz výše. (např. pokud zaměstnanec „dostane“ dvě jídla za den, je osvobození pouze do částky 116,20 a zbytek podléhá dodanění viz výše. díky digitalizaci dochází od roku 2024 i k většímu propojení jednotlivých úřadů, proto např. správa sociálního pojištění může žádat finanční úřady o poskytnutí informací o nákladech typu stravného, které následně bude chtít od zaměstnavatele doložit a prověřit, že došlo ke správnému stanovení srážek ze mzdy dále je nutné upozornit, že nelze tyto vynaložené výdaje na stravování brát jako nedaňový náklad (viz další podkapitola Nedaňové náklady při stravování). tabulka obědů by pak měla obsahovat alespoň údaje viz níže. Nicméně upozorňujeme, že jednotlivá evidence částek za vynaložené obědy se musí rovnat součtu z dodávaných dokladů za obědy a dále musí být v souladu s docházkou jednotlivých zaměstnanců (např. při dovolené/nemoci nemůže zaměstnanci náležet oběd, apod.) Datum Dodavatel Zaměstnanec Hodnota obědu Podmínka 3 hodin Dodanění obědů 12.01.2024 Dobrá restaurace Honza 130 ANO 13,8 12.01.2024 Dobrá polívka Tomáš 150 ANO 33,8 13.01.2024 Indická restaurace Kateřina 130 ANO 13,8 14.01.2024 Burger bistro Honza 135 ANO 18,8 14.01.2024 Česká kuchařka Kateřina 158 ANO 41,8 Nedaňové náklady při stravování Zákona umožňuje některé položky zahrnout jako nedaňový náklad firmy, aniž by se musela případně srazit zaměstnanci ze mzdy. jedná se například o drobné pohoštění, které svým charakterem nedosahují intenzity stravování a nesuplují tedy hlavní denní jídla (např. pracovní porada, kdy zaměstnavatel koupil chlebíčky, zákusky, ovoce). dále například oběd s obchodním partnerem, přičemž o tomto obchodním obědu musí existovat zápis, nebo jiný důkaz (např. fotografie s obchodním partnerem v dané restauraci) co se týče nápojů typu voda, čaj, káva, džus apod. ty jsou z hlediska zákona brány jako nedaňový náklad firmy 4. Cestovné náhrady Co jsou to cestovní náhrady? Cestovní náhrady jsou náhrady, které náleží zaměstnanci v případě, že je svým zaměstnavatelem vyslán na pracovní cestu Zaměstnanci následně náleží cestovního náhrada (tuzemské cestovní náhrada) a to podle doby, kdy byl na pracovní cestě Počet hodin Náhrada 5 – 12 hod. 140 – 166 Kč 12 – 18 hod. 212 – 256 Kč více jak 18. hod. 333 – 398 Kč U zahraničních pracovních cest se sazby řídí dle vyhlášky 341/2023 a to podle jednotlivých zemí (např. u Německa za celodenní pracovní cestu náleží náhrada ve výši 45 EUR, apod.) Jaké jsou daňové dopady? Cestovní náhrady jsou dané zákonem a jsou plně daňovým nákladem společnosti U zaměstnance je tato cestovní náhrada osvobozena od sociálního a zdravotního pojištění a to včetně daně jako u výše uvedených kapitol nelze cestovní náhradu kombinovat se stravenkovým paušálem, stravenky, nebo závodním stravováním 5. Náhrada za využití vlastního vozidla Co je to náhrada za využití vlastního vozidla? v případě, že zaměstnanec využívá při práci vlastní dopravní prostředek, náleží takovému zaměstnanci náhrada pro účely vyplacení náhrady je nutné vést evidenci jízd fixní náhrada za vozidlo se dále počítá jako počet ujetých kilometrů * (amortizace 5,6 Kč/km + sazba pohonné hmoty * (průměrná spotřeba vozidla/100) ) Pro rok 2024 jsou zatím stanoveny tyto sazby Benzin 95 oktanů 38,2 Benzin 98 oktanů 45,2 Nafta 38,7 Elektřina 7,7


18.01.2024 Lukáš Hejkrlík

Žádost o roční zúčtování záloh a daňové zvýhodnění za zdaňovací období 2023

Tento článek obsahuje podrobný návod, jak si správně zaměstnanec vyplní formulář Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2023 (dále jen „žádost“). Na úvod je třeba napsat, že tento formulář má za povinnost si vyplnit zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. My, jako Váš partner v oboru účetnictví, daní a mezd pro Vás připravíme žádost pro kmenové zaměstnance pouze v rozsahu vyplnění základních údajů. Jak zjistíte níže, není možné, aby zaměstnavatel věděl o všech slevách a odpočtech, které chce zaměstnanec u Vás uplatnit v rámci zúčtování záloh. Proto tento článek slouží i pro Vaše zaměstnance jako návod, na co vše mají nárok. Pokud zaměstnanec nedodá vyplněnou žádost včetně potřebných dokumentů do účtárny nejdéle do 15.2.2024, vystavuje se tak riziku, že mu roční zúčtování ve mzdě nebude provedeno a bude si muset podat daňové přiznání za konkrétní zdaňovací období sám. Pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr před koncem roku a nenastoupil do dalšího zaměstnání, může si u posledního zaměstnavatele v roce zažádat o roční zúčtování záloh, pokud splní i další podmínky viz. níže. Obrázky slouží pro ilustraci k vyplnění! 1. Co je to roční zúčtování záloh Při výpočtu mzdy je zaměstnanci srážena daň, kterou jako zaměstnavatel (plátce) odvádíte za své zaměstnance (poplatníky) na místně příslušný finanční úřad. V rámci prohlášení poplatníka daně fyzických osob (dále jen „prohlášení“) viz článek zde, si zaměstnanec v průběhu roku uplatňuje základní slevy, na které má dle svého prohlášení nárok. Existují odpočty, které si nemůže zaměstnanec v průběhu roku uplatnit, protože vyúčtování těchto odpočtů může doložit pouze jednou za rok na základě konkrétního potvrzení. Tyto odpočty budou vysvětleny dále níže. Ne všichni zaměstnanci můžou požádat o roční zúčtování daně, proto je třeba splnit níže uvedené podmínky: zaměstnanec neměl v průběhu roku jiné příjmy než ze závislé činnosti (tj. zaměstnání). Ostatními příjmy se rozumí podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu, neměl současně více pracovních poměrů u více zaměstnavatelů. Pracovním poměrem se vedle hlavního pracovního poměru rozumí i dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti, výplata odškodnění pracovních úrazů pojišťovnou (Kooperativa nebo České pojišťovna) atd. pokud zaměstnanec nenahlásí včas změny vyplněné v původním prohlášení a v rámci ročního zúčtování by měl daň vracet, má za povinnost podat daňové přiznání za konkrétní rok a roční zúčtování mu zaměstnavatel nemůže udělat Podmínky pro vyplacení ročního zúčtování záloh zaměstnavatel vyplatí svému zaměstnanci roční zúčtování záloh pouze v případě, že je částka vyšší než 50,- Kč pokud si zaměstnanec dodatečně uplatňuje zvýhodnění na děti, může mu je zaměstnavatel vyplatit pouze tehdy, pokud jeho rozhodný příjem byl vyšší než 6-ti násobek minimální mzdy pro konkrétní rok (pro rok 2023 je rozhodná částka 103 800,- Kč) roční zúčtování musí zaměstnanec doložit potvrzeními a žádostí viz níže 2. Základní údaje o plátci a poplatníkovi Období = rok, za který zaměstnanec žádá o roční zúčtování záloh. Identifikace poplatníka = Zde vypisuje poplatník (zaměstnanec) své příjmení, jméno a rodné číslo. U cizinců lze vyplnit datum narození. Identifikace plátce daně (název) = plátce daně je zaměstnavatel, u kterého je zaměstnanec v době podání žádosti zaměstnán. Zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby. 3. Příjmy od předchozích plátců daně Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří měli v průběhu roku více zaměstnavatelů. Musí být však splněna podmínka, že pracovně právní vztah nebyl souběžný s jiným pracovně právním vztahem. V tomto případě si musí zaměstnanec podat daňové přiznání sám a nemá na roční zúčtování záloh od současného ani předchozího zaměstnavatele nárok. Pro správný výpočet musí doložit potvrzení o zdanitelných příjmech za příslušný rok. Pokud zaměstnanec byl hlášen na úřadu práce jako žadatel o pracovní místo, tuto sekci nevyplňuje, ale dokládá k ročnímu zúčtování potvrzení od úřadu práce o evidenci uchazeče. Pokud zaměstnanec neměl žádný zdanitelný příjem a zároveň nebyl vedený na úřadu práce, dokládá se čestné prohlášení o této skutečnosti. V kalendářních měsících = číselně vyplňuje měsíce, ve kterých pracoval u jiného zaměstnavatele Identifikace předchozích plátců daně = zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby u které byl zaměstnanec zaměstnán. 4. Nezdanitelné části základu daně Tato sekce se věnuje ostatním slevám, které poplatník dokládá potvrzením. Do sloupce „Uplatňuji“ zaměstnanec napíše křížek, pokud tuto slevu doloží a do sloupce „Uplatňovaná částka“ vypíše částku uvedenou na potvrzení. Bezúplatná plnění – dary = dar obcím, krajům nebo jiným organizačním složkám státu, právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek na vědu, vzdělání, kulturu, školství požární ochranu. Dále zdravotním zařízením, církvím nadacím apod. Minimální částka jednoho daru musí činit 1 000,- Kč. Pokud zaměstnanec v průběhu roku daroval krev nebo plazmu, má nárok na uplatnění nezdanitelné části základu daně ve výši 3.000,- Kč za každý odběr. O všech darech zaměstnanec dokládá potvrzení. Úroky z úvěru na financování bytových potřeb = částku, kterou zaměstnanec vynaloží jako úrok na hypotéčním úvěru nebo stavebním spoření na pozemek nebo nemovitost, kterou využívá pro svou vlastní bytovou potřebu. Zaměstnanec dokládá potvrzení o zaplacených úrocích. Maximální částka, kterou lze odečíst od základu daně je 300 000,- Kč u z úvěru zřízeného do 31.12.2020 a 150 000,- Kč u úvěru zřízeného od 1.1.2021, v součtu obou druhů pořízení max. 300 000 Kč. Dále je potřeba vyplnit dodatkové prohlášení vysvětleno níže. Pokud zaměstnanec v žádosti o roční zúčtování záloh uvádí úroky z úvěru poprvé, je nutné doložit kopii úvěrové nebo hypotéční smlouvy. Penzijní pojištění = od základu daně lze na základě potvrzení odečíst částka maximálně 24 000,- Kč a to v součtu všech uzavřených penzijních pojištění. Odpočet se počítá jako rozdíl zaplacené částky za kalendářní měsíc vyšší než o 1 000,- Kč. Soukromé životní pojištění = od základu daně lze na základě potvrzení odečíst částka maximálně 24 000,- Kč a to v součtu všech uzavřených životních pojištění. Členské příspěvky = pokud je zaměstnanec členem odborové organizace, může si na základě potvrzení odečíst maximální částku 3 000,- Kč. Úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání = zaměstnanec si může odečíst na základě potvrzení částku 10 000,- Kč nebo 13 000,- Kč u zaměstnanců se zdravotním postižením nebo 15 000,- Kč u zaměstnanců s těžkým zdravotním pojištěním v případě, že vynaloží výdaje na vzdělání podle Zákona č. 179/2006 Sb., o ověření a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. 5. Prohlášení o bytové potřebě Tuto sekci vyplní zaměstnanec v případě, že si uplatňuje úroky z hypotéky/stavebního spoření (dále jen „úroky) viz předchozí kapitola. Úroky může zaměstnanec sdílet s jinými poplatníky a může kvůli daňové optimalizaci tyto úroky poměrem mezi poplatníky rozdělit. Pokud poplatník přerozděluje část úroků na jiného poplatníka, vyplní výše uvedenou tabulku o dalších poplatnících. V případě, že si zaměstnanec odpočítává 100% úroků dále již nevyplňuje ostatní poplatníky podílející se na tomto hypotéčním úvěru. Zaměstnanec musí dále vybrat variantu zřízení úvěru dle data pořízení – lze vybrat jednu či obě možnosti. Dále zaměstnanec musí vyplnit adresu nemovitosti, kde bydlí a využívá pro financování tohoto bydlení hypotéční úvěr/stavební spoření.   6. Sleva za zastavenou exekuci   Díky novelizaci zákona se mají zastavit ty exekuce, které trvají více než 3 roky a týkají se pohledávek do 1 500 Kč bez příslušenství a během této doby nebylo nic vymoženo. Oprávněnému, tedy věřiteli, pak bude náležet náhrada ve výši 30 % z částky vymáhané pohledávky bez příslušenství. Maximální částka za jednu zastavenou exekuci činí 450 Kč. Toto plnění se nebude poskytovat v penězích, ale ve formě slevy na dani z příjmů. Nárok se dokládá potvrzením od exekutora – Usnesení o zastavení exekuce. Sleva na zastavenou exekuci se netýká dlužníků, na které je vedeno exekuční řízení!   7. Sleva na manželku   Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří hospodaří ve společné domácnosti s manželem/manželkou a jejich příjem za zdaňovací období nepřesáhne částku 68 000,- Kč. Příjmem se pro tyto účely rozumí například příjmy ze závislé činnosti (hlavní pracovní poměr, příjmy z dohody o provedení práce, pracovní činnosti) podle §6, příjmy z podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu. Příjmem se ale dál rozumí výplata nemocenské dávky (nemocenská, státní důchody, podpora v nezaměstnanosti, peněžitá pomoc v mateřství, apod.). Příjmem se pro tyto účely nerozumí rodičovský příspěvek. Základní sleva na manželku je ve výši 2 070- Kč za měsíc, tj. 24 840,- Kč roční sleva. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P sleva je za konkrétní měsíc dvojnásobná, tj. 4 140,- Kč a roční sleva dále maximálně ve výši 49 680,- Kč. Zaměstnanec je povinen k této sekci doložit čestné prohlášení manželky/manžela, že si za minulý kalendářní rok nevydělal/nevydělala víc než 68 000,- Kč. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P tak i tento průkaz. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vyplňuje jméno, příjmení a rodné číslo manželky/manžela. Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, kdy byla celková částka příjmů manžela/manželky nižší jak 68 000,- Kč. Pro uplatnění slevy na manžela/manželku se však počítá s příjmy za celý kalendářní rok. ZTP/P = zaměstnanec vyplní křížek, pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, ve kterých byl manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P   8. Sleva za umístnění dítěte Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří mají děti, které žijí se zaměstnancem ve společné domácnosti a zároveň zaměstnanec vynaložil výdaje na umístnění dítěte v předškolním zařízením. Maximální částka kterou si může zaměstnanec uplatnit na jedno dítě je výše minimální mzdy za konkrétní rok (pro rok 2023 je maximální částka 17 300,- Kč). Zaměstnanec je povinen doložit potvrzení o vynaložených výdajích na jednotlivé dítě. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vypisuje jméno, příjmení a rodné číslo dítěte. Vynaložená částka = vynaložená částka na umístění dítěte v předškolním zařízení, která je napsána na potvrzení.   9. Podpisová část Zaměstnanec, který uplatňuje dodatečné slevy nebo daňové zvýhodnění na vyživované děti, označí políčko vedle textu „Současně žádám v souladu s § 38k odst. 7 zákona o dodatečné uplatnění slev na dani/daňového zvýhodnění“ křížkem a postupuje dále dodatečným vyplněním prohlášením viz článek zde. Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění učiněná = zde se podepíše zaměstnanec a dopíše datum podpisu Ověření plátcem daně = zde se podepíše zaměstnavatel a dopíše datum podpisu 9. Další záznamy Tato sekce slouží zejména k dodatečným záznamům a změnám, případně jako nástavba jednotlivých sekcí v případě, že daná sekce nemá dostatek kolonek pro vyplnění všech informací.


Sídlo firmy

BENE CB spol. s r.o.
E. Rošického 460/12
370 05 České Budějovice
SKYPE jméno: Firma BENE CB spol. s r.o.
E-mail: office@benecb.cz

IČO: 26020718
DIČ: CZ26020718
vedená v OR u KS České Budějovice, oddlíl C vložka 9344

Provozní doba

Pondělí - čtvrtek 08:00 - 16:00
Pátek 08:00 - 13:30
Polední pauza 11:00 - 12:00

Napište nám

Zásady ochrany osobních údajů

Informace o cookies

BENE CB spol. s r.o.

Všechna práva vyhrazena © 2018