Aktuality

Daň z přidané hodnoty


20.12.2023 Lukáš Hejkrlík

Změna sazeb DPH pro rok 2024

V návaznosti na změnu legislativy obsažené zejména v konsolidačním balíčku, dochází pro rok 2024 ke změně sazeb DPH, kdy zanikají sazby 10% a 15% a vzniká sazba 12%. Upozorňujeme, že některé služby či zboží však automaticky nespadají do nižší sazby DPH (12%), ale naopak míří do základní sazby DPH ve výši 21%. Níže jsou uvedeny nejčastější případy a změny sazeb pro rok 2024.   Definice služby/zboží 2024 Sazba 2024 Sazba 2023 Úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí. 12% 10% Odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi. 12% 10% Pozemní hromadná doprava osob a jejich zavazadel; osobní doprava lyžařskými vleky – pravidelná i nepravidelná. 12% 10% Provoz lyžařských svahů 12% 21% Vodní hromadná doprava osob a jejich zavazadel. 12% 10% Ubytovací služby. 12% 10% Stravovací služby s výjimkou podávání nápojů jiných než pitné vody a vybraných nápojů; podávání pitné vody a vybraných nápojů. 12% 10% Podávání vybraných nápojů (Vybraným nápojem se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí: a) mléko a tekuté mléčné výrobky uvedené pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 4, b) nápoje uvedené pod kódy nomenklatury celního sazebníku 2202 99 11 (Nápoje na bázi sóji o obsahu bílkoviny 2,8 % hmotnostních nebo více) a 2202 99 15 (Nápoje na bázi sóji o obsahu bílkoviny menším než 2,8 % hmotnostních; nápoje na bázi ořechů kapitoly 08, obilovin kapitoly 10 nebo semen kapitoly 12), c) mléko a tekuté mléčné výrobky podle písmene a) a nápoje podle písmene b) obsahující přidaný cukr nebo jiné sladidlo, přísadu nebo jinou potravinu, pokud si zachovávají podstatný charakter mléka nebo tekutých mléčných výrobků podle písmene a) nebo nápojů podle písmene b).) 12% 10% Podávání točeného piva, alkoholických a nealkoholických nápojů kromě kohoutkové (pitné) vody a mléčných (vybraných) nápojů 21% 10% Poskytnutí oprávnění ke vstupu na představení, do divadel, do cirkusů,do zábavních parků, na koncerty, do muzeí, do zoologických zahrad, do kin, na výstavy a na podobné kulturní události nebo do podobných kulturních zařízení; poskytnutí oprávnění ke vstupu do botanických zahrad, přírodních rezervací a národních parků. 12% 10% Půjčování nebo nájem novin, časopisů a periodik, na jejichž dodání se uplatňuje snížená sazba daně, pokud se jedná o veřejné knihovnické a informační nebo další služby poskytované podle knihovního zákona nebo obdobné služby poskytované podle jiného právního předpisu. 12% 10% Dodání knihy a poskytnutí obdobné služby (elektronicky poskytovaná služba, půjčování nebo nájem knihy). Osvobozeno 10% Domácí péče o děti, staré, nemocné nebo zdravotně postižené občany. 12% 10% Poskytnutí oprávnění ke vstupu na sportovní události; použití krytýchi nekrytých sportovních zařízení ke sportovním činnostem; služby související s provozem rekreačních parků a pláží. 12% 10% Služby tureckých lázní, saun, parních lázní a solných jeskyní. 12% 10% Služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech. (úklidové práce) 21% 10% Služby mytí oken prováděné v domácnostech. 21% 10% Opravy obuvi a kožených výrobků. 21% 10% Opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků. 21% 10% Opravy jízdních kol. 21% 10% Kadeřnické a holičské služby. 21% 10% Zdravotní péče 12% 15% Sociální péče 12% 15% Pohřební a související služby mimo pohřebních služeb pro zvířata. 12% 15% Sběr a přeprava komunálního odpadu. 21% 15% Příprava k likvidaci a likvidace komunálního odpadu. 21% 15% Zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny. 21% 15% Letecká hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel (tuzemská část). 21% 15% Služby autorů a výkonných umělců (restaurátorské práce), pokud se nejedná o poskytnutí oprávnění k výkonu práva dílo nebo umělecký výkon užít a mimo služby nezávislých novinářů, nezávislých modelů a modelek. 21% 15% Poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě, pokud se jedná o stavbu pro bydlení nebo stavbu pro sociální bydlení. (§ 48 ZDPH) 12% 15% Poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou stavby, která je stavbou pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 1 ZDPH) 12% 15% Poskytnutí stavebních a montážních prací, kterými se stavba nebo prostor mění na stavbu pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 2 ZDPH) 12% 15% Dodání a) stavby pro sociální bydlení, b) pozemku, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, c) práva stavby, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, nebo d) jednotky, která nezahrnuje jiný prostor než obytný prostor pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 3 ZDPH) 12% 15% Pitná (kohoutková) voda 12% 10% Teplo a chlad (§ 47 odst. 3 ZDPH) 12% 10% Počáteční a pokračovací kojenecká výživa a potraviny pro malé děti 12% 10% Mlýnské výrobky, a to:- z obilovin, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 10 – z výrobků, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitolách 8 a 12 – z brambor – ze sušených luštěnin čísla 0713, ze sága nebo z kořenů nebo hlíz čísla 0714 nebo z výrobků kapitoly 8. – směsi těchto mlýnských výrobků. 12% 10% Slad, škroby, pšeničný lepek a směsi těchto výrobků. 12% 10% Upravené mlýnské výrobky a připravené směsi k přípravě potravin pro osoby s nesnášenlivostí lepku. 12% 10% Radiofarmaka, očkovací látky, léky, kontrastní, prostředky pro rentgenová vyšetření, diagnostické reagencie určené k podávání pacientům, chemické antikoncepční přípravky na hormonálním základě – určené pro zdravotní a veterinární služby, prevenci nemocí a léčbu pro humánní a veterinární lékařské účely. 12% 10% Noviny, časopisy a periodika, včetně zvukového záznamu přednesu jejich obsahu, pokud nejde o zboží, – u kterého reklama podle zákona upravujícího regulaci reklamy představuje méně než 50 % obsahu, nebo – které výlučně nebo převážně sestává z hudebního zvukového nebo audiovizuálního obsahu. 12% 10% Knihy, brožury, obrázkové knihy, předlohy ke kreslení, omalovánky, hudebniny a kartografické výrobky Osvobozeno 10% Letáky, prospekty 21% 10% Potraviny; krmiva pro zvířata; živá zvířata, semena, rostliny a přísady, obvykle určené k přípravě potravin; výrobky obvykle používané jako doplněk nebo náhražka potravin. Mimo nápojů a vody; to neplatí pro vybrané nápoje. 12% 15% Živé dřeviny a jiné rostliny; cibule, kořeny a podobné. 12% 15% Řezané květiny a dekorativní listoví. 21% 15% Rostliny a semena. 12% 15% Zdravotnické prostředky, tj. např. – braille papír a ostatní pomůcky pro nevidomé – ortopedické pomůcky – kontaktní čočky – brýle ochranné zdravotní 12% 15% Dětské sedačky do automobilů. 12% 15% Palivové dřevo v polenech, špalcích, větvích, otepích nebo podobných tvarech; dřevěné štěpky nebo třísky, piliny a dřevěný odpad a zbytky, též aglomerované do polen, briket, pelet nebo podobných tvarů, určené jako palivo. 21% 15%  


20.10.2020 Lukáš Hejkrlík

Nouzový stav - vládní nařízení č. 407/2020

Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali kompenzacích pro podnikatele zasažené vládním nařízením. Oproti jarnímu stavu jsou zde již selektované obory, které mohou o kompenzaci žádat a tudíž již nejsou kompenzace plošné. Program Antivirus A   Program Antivirus A se prodlužuje do konce roku a to s novými parametry: Kompenzace mezd bude ve výši 100%, tj. včetně povinných odvodů SP a ZP (na jaře bylo pouze 80%) Maximální limit ve výši 50 000,- Kč, tj. včetně povinných odvodů SP a ZP (na jaře byl maximální limit 29 000,- Kč) Na příspěvek mají nárok ty společnosti, které byly kvůli nařízení vlády zcela uzavřeny, tj. např. restaurační zařízení. Ošetřovné   Ošetřovné bude náležet po celou dobu uzavření škol. Toto ošetřovné by podle vládního návrhu mělo činnit nejméně 400,- Kč denně. Čekáme na konečné rozhodnutí. Generální pardon   Generální pardon vyhlášený ve Finanční zpravodaji 22/2020 není plošný a vztahuje se jen na poplatníky s příjmy z určitých oborů podnikání a je podmíněn oznámením správci daně. Generální pardon se vztahuje pouze na daňové subjekty, u kterých je převažující část příjmů tvořena příjmy z činností, které byly omezeny nařízením vlády vyhlášeným pod č. 407/2020 Sb. Jedná se tedy o tyto příjmy: provozování restauračních zařízení a barů, provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení, pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin, provozování cirkusů a varieté, – pořádání poutí a podobných tradičních akcí, pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí, – pořádání veletrhů, provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení. provozování zoologických zahrad a botanických zahrad, provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií. Podmínka příjmů se posuzuje tak, že uvedené činnosti musí tvořit jediný či převažující zdroj příjmů v období od 1.6. do 30.9.2020. Hovoří se o příjmech, a tudíž by se její splnění mělo posuzovat podle příjmů i u subjektů, které vedou účetnictví. U fyzických osob jsou rozhodující příjmy podle § 6 až 9 zákona o daních z příjmů. Pro využití generálního pardonu je nutné podat oznámení finančnímu úřadu, které může být zasláno i e-mailem. Obsah oznámení není nijak specifikován. Stačí tedy oznámit, že subjekt provozuje např. restauraci, jejíž činnost je omezena nařízením vlády vyhlášeným pod č. 407/2020 Sb. a že provozuje např. i další činnost, ale v době od 1.6. do 30.6.2020 byla převažující část příjmů z restaurace. Pokud poplatník splňuje výše uvedené podmínky, tzn. jeho podnikání je omezeno nařízením vlády 407/2020 Sb., převažující část příjmů v rozhodném období plyne z příslušných činností a je podáno oznámení finančnímu úřadu, pak může poplatník využít těchto generálních pardonů: měsíční plátce může DPH za září, říjen a listopad uhradit do konce roku 2020 a nebude mu předepsán úrok z prodlení čtvrtletní plátce může DPH za 3. čtvrtletí uhradit do konce letošního roku bez sankce (úrok z prodlení) poplatní nemusí vůbec hradit letošní zálohy na daň silniční  (tj, že celá daňová povinnost za rok 2020 může být uhrazena jednorázově až do konce ledna 2021, tj. v termínu pro řádné podání přiznání k silniční dani za rok 2020). Pokud bude uhrazena až po 31.1.2021, pak se sankce bude počítat až na základě splatnosti celé této daně k 31.1.2021. je zrušena záloha na daň z příjmů fyzických či právnických osob k 15.12.2020, tedy záloha splatná v období od 15.10. do 15.12.2020.   Všechny uvedené úlevy platí jen při splnění výše uvedených podmínek, resp. týkají se pouze těch podnikatelů, kterých se dotýká nařízení vlády č. 407/2020 Sb.


18.05.2020 Lukáš Hejkrlík

Změna sazby DPH, Podpora pro malé s.r.o., Otevření BENE

Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali o novinkách a změnách, které se chystají a nebo jsou již schválené. Prosím pečlivě si přečtěte změny, týkající se naší otevírací doby na konci těchto novinek. Změny sazby DPH Od 1.5.2020 je v platnosti změna některých sazeb DPH u služeb a zboží. Jedná se zejména o změnu sazeb a to u následujících komodit/služeb. Nově se uplatní 10% sazba u: Úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí – Odvádění a čištění odpadní vod, včetně souvisejících služeb – Dodání vody (SV+stočné) – Půjčování nebo nájem knih, brožur, letáků, časopisů apod. – Služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech – Služby mytí oken prováděné v domácnostech – Domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotní postižené občany – Opravy obuvi a kožených výrobků – Opravy jízdních kol – Kadeřnické a holičské služby – Prodej nealkoholických nápojů a točeného piva v restauračním zařízení (POZOR, při stánkovém prodeji se dále používá sazba 15% u nealkoholických nápojů a 21% u točeného piva a to z důvodu, že se nejedná o stravovací službu, ale prodej zboží)   Podpora pro malé s.r.o. Podmínky pro podporu malých s.r.o. nejsou stále k dispozici. Vládní návrh, který byl dále schválen poslaneckou sněmovnou vrátil senát k přepracování. Očekáváme, že tento týden budeme znát přesnější podmínky. Prosíme tedy o trpělivost.   Otevření BENE CB spol. s r.o. S koncem nouzového stavu chceme pro Vás již otevřít naší firmu, ale za určitých podmínek, které prosím respektujte. I nadále chceme udržovat určitý fyzicky odstup a pokud je možné, řešit věci po telefonu, e-mailu nebo videokonferenčním hovorem. Ostatní pravidla jsou popsány níže: 1. Dodávání dokladů Doklady nám prosím nadále vhazujte do naší schránky. Pokud budete cokoliv chtít probrat ohledně dokladů nebo i jiné problematiky, prosíme preferujte e-mailovou nebo telefonní komunikaci. Zelené desky na nové doklady Vám vždy předá naše asistentka Lucie Fikotová telefon: 727 818 583. Při vhození desek do schránky si zazvoňte na asistentku pro nové. 2. Zvonek u branky V období uzavření naší pobočky jsme nainstalovali video zvonek. Stačí tedy u branky vždy zazvonit na BENE CB a naše asistentka Vás vpustí. Dále Vám otevře hlavní dveře. Pokud budete chtít pouze nové desky na doklady, vyřídí to s Vámi venku. Pokud budete mít domluvenou schůzku, odvede Vás na konkrétní místo, kde schůzka proběhne. 3. Domlouvání schůzek Pokud bude nezbytně nutná osobní schůzka, prosím objednejte se předem, buďto e-mailem nebo telefonicky a to buď u konkrétního zaměstnance, asistentky, nebo u vedení společnosti. Striktně trváme na domlouvání schůzek a to do odvolání, s rouškami. Podrobné informace o dodržování pravidel budou vždy vyvěšeny na brance při vstupu do naší společnosti. S pozdravem Iva Hejkrlíková a Bc. Lukáš Hejkrlík


19.03.2020 Lukáš Hejkrlík

Novinky z ohledem na vládní opatření

Vážení klienti, prosím přečtěte si prosím pozorně níže uvedené články. Reagujeme tak na časté dotazy, které v tuto chvíli máte. Liberační balíček   Ministerstvo financí (dále jen „MF“) vydalo tzv. Liberační balíček. To co zaznívá v mediích, zcela nevystihuje záměr MF a praxe je zcela jiná, proto Vám chceme tento balíček představit. Není pravda, že PODÁNÍ daňového přiznání a zaplacení daně se odkládá pro fyzické a právnické k 1.7.2020. Termín bez odkladu daňovým poradcem je stále do 1.4.2020. MF pouze odpustí pokuty za pozdní podání nebo zaplacení daně. Otázkou však je, jestli v budoucnu nebude chtít správce daně požadovat důkazy, proč daný podnikatel nepodal a nezaplatil daň v termínu, tj. 1.4.2020. Odevzdání daně z příjmu fyzických osob Správce daně (dále jen „SD“) omezil na všech svých územních pracovištích úřední hodiny. Dle našich zkušeností úřední osoby již nepotvrzují kopie daňových přiznání jako tomu bylo dříve a to zejména kvůli rychlejšímu odbavení daňových subjektů. Jelikož jsme si vědomi, že naši klienti v budoucnu budou potřebovat ověřené přiznání např. kvůli hypotéce, není pro nás tento proces akceptovatelný. Proto těm OSVČ, kteří kvůli koronaviru dodali doklady déle, nebo již u nás neměli možnost přiznání podepsat a nemají datovou schránku navrhujeme následující postup: 1) Přiznání pošleme na místně příslušný finanční úřad poštou, jako potvrzení bude sloužit doručenka z pošty. Otázka však je, jak budou ještě otevřené pošty, které již také avizují omezení pracovní doby. Potvrzení od pošty však není dostačující doklad o podání, na kopii vždy bude chybět razítko finančního úřadu. 2) Přiznání Vám pošleme elektronickou formou (emailem) a vy si jej podáte sami. 3) Vytvoříme pro Vás plnou moc, kterou podepíšeme a poštou zašleme na místně příslušný finanční úřad. Tímto krokem pak můžeme podat Vaše přiznání skrz naší datovou schránku a mít tak potvrzení o podání. Všechny tyto výše zmíněné postupy jsou zcela v naší režii. Na to, jakou formou chcete podání realizovat se Vás bude tázat náš zaměstnanec. Přehledy na OSSZ a ZP vč. placení Ministerstvo sociální věcí stále neodložilo podání a placení sociálního a zdravotního pojištění pro OSVČ. Termín podání a placení je tedy stále 30.4. – 4.5.2020! Termíny pro DPH Termín pro podání DPH a dalších tvrzení s tím spojené jsou stále dle nastavených pravidel do 25. dne následujícího měsíce. Proto budeme stále apelovat na klienty, aby své doklady pro zpracování dodali včas. Posečkání daně   Klient může SD požádat o posečkání daně, tzn. např. o rozložení DPH na splátky, nebo navrhnout jiný termín. Žádost musí však mít veškeré náležitosti, tzn. popis problému, doložení účetních výkazů, bankovních výpisů atd. Již dnes víme, že pokud má klient např. v pokladně 1 mil. Kč a požádá o posečkání daně, protože mu zavřeli např. restauraci, SD této žádosti nevyhoví! Žádosti se musí psát individuelně a nyní dle Liberačního balíčku není třeba platit žádný poplatek. Pokud budete potřebovat zažádat o posečkání daně, prosím napište e-mail na lukas.hejkrlik@benecb.cz s tím, že my vyhodnotíme, jaké máme šance s žádostí. Upozorňujeme však, že tento úkon je pro nás víceprací, za kterou si budeme účtovat 1 000,- Kč. Problémy se zaměstnanci Chápeme Vaše obavy ohledně Vašich zaměstnanců. Jelikož mnoho provozů je zavřeno nebo nemůžou svoji práci vykonávat v zahraničí, dostáváme plno otázek ohledně řešení. Možnosti ohledně tohoto problému shrnuli kolegové z jiné daňové kanceláře zde. My níže shrneme možnosti a doplníme o další. 1) Zaměstnanec může pracovat Home office – náleží mu plná mzda 2) Zaměstnanec si může čerpat dovolenou. Zaměstnavatel může nařídit zaměstnanci dovolenou písemně a to alespoň 14 předem, není-li ve firemních směrnicích doba stanovena jinak. POZOR, se směrnicemi musí být zaměstnanec seznámen a musí stvrdit svým podpisem seznámení! – finančně mu ale zaplatíte stejně, jako kdyby byl v práci. 3) Zaměstnanci můžete přidělit jinou práci, pokud spadá do druhu práce sjednané v pracovní smlouvě. Typicky se bude jednat např. o skenování a třídění dokumentů v účetní firmě apod. – zaměstnanci náleží stejná mzda. 4) Zaměstnance můžete převést na jinou pracovní pozici, tzn. číšník může dělat pomocnou sílu v kuchyni, aby restaurace zajistila alespoň rozvoz jídel! POZOR, se změnou pracovní náplně musí opět zaměstnanec souhlasit a stvrdit to písemně! – zaměstnanci náleží stejná mzda. 5) Dohodnout se zaměstnancem na neplaceném volnu. O neplacené volno musí však zažádat sám zaměstnanec a nelze mu jej nařídit. Neplacené volno má však dopad na počítání důchodu, nemocenskou apod.! – zaměstnanci nevyplácíte po dobu neplaceného volna žádnou mzdu. Musí se však minimálně dopočítat minimální zdravotní pojištění, které Vám zaměstnanec bude dlužit a které za něj musíte odvést. 6) Domluvit se se zaměstnancem na zkrácení pracovního úvazku. S tím však musí zaměstnanec souhlasit. – sníží se odvodová povinnost i mzda zaměstnance 7) V případě, že má zaměstnanec děti do 10 let, může si zažádat o ošetřovné. V tom případě platí zaměstnanci OSSZ 60% z průměrného výdělku a to ode dne nástupu na ošetřovné po celou dobu trvání ošetřovného v rámci nouzového stavu. 8) V případě, že je zaměstnanec doma na povinné karanténě, náleží zaměstnanci 60% náhrady mzdy po dobu prvních 14 kalendářních dnů. Od 15. dne platí náhradu OSSZ. 9) Pokud budete chtít se zaměstnancem rozvázat pracovní poměr, vše závisí na podmínkách, v tomto případě raději vše konzultujte s Vaší mzdovou účetní nebo s jednateli. Pokud nemá Vaše společnost žádnou možnost z výše uvedeného, náleží zaměstnanci podle §208 Zákoníku práce plná mzda! Je tu však možnost, kdy se v rámci vnitřní směrnice, kterou musí akceptovat a podepsat všichni zaměstnanci, dá snížit výplata mzdy na 60% průměrného výdělku. Jedná se o částečnou nezaměstnanost, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat zaměstnancům práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jeho službách. (§209, odst. 2, zákoníku práce). Půjčka COVID Půjčka COVID je možností pro podnikatele zapůjčit si za určitých podmínek od státu bezúročnou půjčku s odkladem splátek. Podmínky pro splnění zápůjčky jsou vázány zejména na dosavadní situaci a není 100% jisté, jestli danou půjčku podnikatel dostane. Z ekonomického pohledu není tato půjčka řešením Vaší finanční situace, protože úvěr se bude muset splatit! Pokud budete trvat na součinnosti s naší kanceláří, budeme si za jednotlivou žádost účtovat poplatek 1 000,- Kč. Práce v BENE Naši zaměstnanci pracují v běžném režimu a to jak přímo v sídle společnosti tak home office. Pobočku Na Zlaté stoce jsme museli na základě opatření Vlády ČR uzavřít a zaměstnance stáhnout do sídla naší společnosti. Prosíme tímto všechny klienty, aby brali ohled na delší odezvu z naší strany, od zpracování daňových přiznání jsme se bohužel museli přesunout k řešení aktuální situace Vás všech, a to jak z ekonomického pohledu tak problému zaměstnanců, žádostí apod.  


Sídlo firmy

BENE CB spol. s r.o.
E. Rošického 460/12
370 05 České Budějovice
SKYPE jméno: Firma BENE CB spol. s r.o.
E-mail: office@benecb.cz

IČO: 26020718
DIČ: CZ26020718
vedená v OR u KS České Budějovice, oddlíl C vložka 9344

Provozní doba

Pondělí - čtvrtek 08:00 - 16:00
Pátek 08:00 - 13:30
Polední pauza 11:00 - 12:00

Napište nám

Zásady ochrany osobních údajů

Informace o cookies

BENE CB spol. s r.o.

Všechna práva vyhrazena © 2018