Aktuality
Daň z příjmu fyzických osob
Změna záloh pro OSVČ od roku 2024
Upozorňujeme, že od roku 2024 opět dochází ke změnám minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění pro OSVČ. K větší změně dochází zejména v sociálním pojištění, kde dochází se změnou legislativy výpočtu k většímu nárůstu minimální zálohy. Minimální zálohy 2023 2024 Sociální pojištění – hlavní činnost 2 944,- Kč 3 852,- Kč Sociální pojištění – vedlejší činnost 1 178,- Kč 1 413,- Kč Nemocenské pojištění 168,- Kč 216,- Kč Zdravotní pojištění – hlavní činnost 2 722,- Kč 2 968,- Kč Paušální daň 1. pásmo 6 208,- Kč 7 498,- Kč Paušální daň 2. pásmo 16 000,- Kč 16 745,- Kč Paušální daň 3. pásmo 26 000,- Kč 27 139,- Kč 1. Minimální zálohy sociálního pojištění a dobrovolného nemocenského pojištění OSVČ, které nejsou v paušálním režimu a platí minimální zálohy ve výši 2 944,- Kč (minimální výše pro rok 2023 pro hlavní činnost), musí od ledna změnit své trvalé příkazy, a to na částku 3 852,- Kč. OSVČ, které platí minimální zálohy ve výši 1 178,- Kč (minimální výše pro rok 2023 pro vedlejší činnosti), musí od ledna změnit své trvalé příkazy, a to na částku 1 413,- Kč. OSVČ, které platili v roce vyšší zálohu než minimální (platí jak pro hlavní tak vedlejší činnost), čekají na výpočet nové zálohy až do podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2023, tj. cca do konce dubna 2024 v závislosti na podané daňové přiznání za předchozí rok v případě, že si OSVČ platí dobrovolné nemocenské pojištění v minimální výši (to bylo pro rok 2023 stanoveno ve výši 168,- Kč), musí od ledna změnit své trvalé příkazy, a to na částku 216,- Kč 2. Minimální zálohy zdravotního pojištění OSVČ, které nejsou v paušálním režimu a platí minimální zálohy ve výši 2 722,- Kč (minimální výše pro rok 2023 pro hlavní činnost), musí od ledna změnit své trvalé příkazy, a to na částku 2 968,- Kč Ostatní OSVČ, to jsou ty, které platí zálohy vyšší nebo platí zálohy z vedlejší činnosti, čekají na vypočet nové zálohy až do podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2023, tj. cca do konce dubna 2024 v závislosti na podané daňové přiznání za předchozí rok 3. OSVČ v paušálním režimu OSVČ, které jsou v paušálním režimu platí jednou částkou sociální pojištění , zdravotní pojištění a daň na speciální účet správce daně. I těmto OSVČ se zvedají zálohy pro první pásmo na částku 7 498,- Kč pro druhé pásmo na částku 16 745,- Kč pro třetí pásmo na částku 27 139,- Kč
Změna minimální a zaručené mzdy pro rok 2024
Dne 13.12.2023 vyšlo nové nařízení vlády, kterým se mění výše minimální a zaručené mzdy od roku 2024. Upozorňujeme na to, že pokud Vaši zaměstnanci mají ve své pracovní smlouvě nebo platovém výměru pouze minimální/zaručenou mzdu, je potřeba s nimi udělat od 1.1.2024 dodatek pracovní smlouvy/platový výměr, a jejich mzdu zvýšit podle následující tabulky. Naše společnost automaticky zajistí dodatky pro naše klienty, které budeme generovat na začátku roku 2024 společně s dalšími dokumenty, které budou platné pro rok 2024. Skupina prací Nejnižší úroveň zaručené mzdy v Kč za hodinu Nejnižší úroveň zaručené mzdy v Kč za měsíc Příklady profesí 1. 112,50 18 900 Uklízečka, dělník na montážní lince,…. 2. 116,10 19 500 Popelář, pomocné práce v kuchyni, pečovatelka, údržbář, kopáč, přidavač na stavbě, pomocný dělník, doručovatel/ka,… 3. 126,80 21 300 Pokladní, řidič nákladního vozidla/autobusu, kominík, kadeřnice, kuchař/ka, číšník/ce,… 4. 129,80 21 800 Automechanik, pokrývač, instalatér, truhlář,… 5. 143,30 24 100 Účetní, sociálně-právní poradenství, zdravotní sestra, učitel autoškoly,… 6. 158,20 26 600 Režisér, učitel na střední škole, programátor, správa počítačových sítí,… 7. 174,70 29 400 Vysokoškolský učitel, lékař,… 8. 225,00 37 800 Vědecká činnost, vysoké manažerské posty Uvedená zaručená minimální mzda je za týdenní pracovní dobu v rozsahu 40 hodin
Cestovní náhrady od 1.7.2023
Důležitá změna pro zaměstnance a OSVČ, kteří využívají svá soukromá vozidla pro firemní účely a nárokují si cestovní náhradu! Od 1. července 2023 platí nová sazba pro cenu nafty. Dosavadní sazba 44,10 Kč/L byla nahrazena nižší sazbou ve výši 34,40 Kč/L. Je tedy nezbytné aktualizovat tuto informaci ve Vašich výkazech cestovních náhra
Důležité termíny pro rok 2021
Současná situace i nový daňový balíček mají na svědomí změnu několika termínů pro odevzdání daňových přiznání a vyúčtování podávané v roce 2021. Níže uvedená tabulka obsahuje termíny a poznámky, jak to pro letošní rok vypadá s odevzdáváním jednotlivých typů daňových přiznání. Je však důležité upozornit, že termíny se mohou opět, jako v minulém roce, měnit na základě nařízení samotné vlády nebo přímo ministra financí. Daň Termín dle zákona Termín pro rok 2021 Poznámka Silniční daň 01.02.2021 01.04.2021 Na základě nařízení MF Daň z nemovitosti 01.02.2021 01.04.2021 Na základě nařízení MF Vyúčtování daně ze závislé činnosti – listinná 01.03.2021 01.03.2021 Vyúčtování daně ze závislé činnosti- elektronicky 22.03.2021 22.03.2021 Vyúčtování srážkové daně 31.03.2021 31.03.2021 Daň z příjmu FO – listinná 01.04.2021 01.04.2021 Daň z příjmu PO – listinná 01.04.2021 01.04.2021 Daň z příjmu FO – elektronicky 03.05.2021 03.05.2021 Nový termín dle Daňového balíčku Daň z příjmu PO – elektronicky 03.05.2021 03.05.2021 Nový termín dle Daňového balíčku Odklad daňového přiznání FO/PO 01.07.2021 01.07.2021 Nebo podle hospodářského roku o 3 měsíce
Paušální daň pro OSVČ
Paušální daň je nový institut, který má nahradit byrokracii a administrativní náročnost. Smyslem paušální daně je platba jedné částky oproti dosavadním třem (sociální a zdravotní pojištění, daň z přijmu). Tento článek je zaměřen na rozhodnutí, jestli paušální režim využít. Podmínky musíte mít otevřenou živnost a podnikat tak dle §7 zákona o daních z příjmu nesmíte být plátce DPH nesmíte být společníkem veřejně obchodní společnosti ani komplementářem komanditní společnosti (můžete ale být společník s.r.o, nebo akcionář a.s.) nesmíte být dlužníkem, vůči němuž bylo zahájeno insolvenční řízení v předchozím období (rok 2020) nebyly příjmy ze samostatné činnosti vyšší jak 1 mil. Kč nejste k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období (tj. 1.1.2021) zaměstnán s výjimkou zaměstnání na DPP nebo DPČ, ze kterého se neodvádí sociální a zdravotní pojištění nemáte jiné příjmy, tj. např. příjmy z pronájmu, kapitálové příjmy, ostatní příjmy podáte oznámení pro vstupu do paušálního režimu do 11.1.2021 Dopady Paušální režim má však několik dopadů, které je nutné zvážit před vstupu do tohoto režimu. Zvažte prosím dle níže uvedeného: OSVČ přijde o možnosti vrácení daňového bonusu na děti. Jelikož se již nepodává daňové přiznání, nemůžete si žádat o vrácení daňového bonusu na dítě. Tento problém lze obejít tak, že bonus na dítě využije druhý z poplatníků (manžel/manželka, druh/družka) Daň se nevrátí ani v případě sražené daně z DPP či DPČ, protože musí být splněna podmínka, že OSVČ nemá žádné příjmy ze závislé činnosti dle §6 (zaměstnání). Nevyužije tedy odčitatelné položky, tj. např. úroky z hypotéky, penzijní či životní pojištění, dary apod. Ostatní příjmy – tj. pokud v průběhu paušálního režimu vznikne jiný příjem, např. příjmy z nájmu, prodeje nemovitosti apod., paušální režim se ruší a daňový subjekt musí podat daňové přiznání jako doposud! Opět lze obejít způsobem, že nájem bude vykazovat někdo jiný (např. manželka při SJM apod.), nicméně zde je zapotřebí vše správně zvážit a poradit se! Kolik, kdy a kam se platí? Paušální daň pro rok 2021 je ve výši 5 469,- Kč a každý rok se bude navyšovat. Částka obsahuje sociální a zdravotní pojištění a to včetně daně. Daň je splatná vždy k 20.1. příslušného měsíce. Výjimka je pouze v měsíci leden, kdy je možné daň zaplatit společně s únorovou daní do 20.2. Daň se platí pod variabilním symbolem rodného čísla na speciální účet začínající s předčíslím 2866 a příslušným účtem pro jednotlivý kraj. Pro Jihočeský kraj je číslo účtu 2866-77627231/0710. Ostatní čísla účtů jsou např. zde: ODKAZ. Žádost Pokud splňujete veškeré podmínky a jste srozuměni s dopady paušálního režimu, je zapotřebí nejdéle do 11.1.2021 oznámit místně příslušnému finančnímu úřadu vstup do paušálního režimu. Oznámení lze podat přes datovou schránku nebo v listinné podobě na místně příslušný finanční úřad. Žádost lze vyplnit zde: ODKAZ Závěrem Zvažte důkladně přechod na paušální režim s veškerými dopady. Pro případnou lepší kalkulaci nás prosím kontaktujte na lukas.hejkrlik@benecb.cz, benecb@benecb.cz
Ošetřovné v době uzavření škol
Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali o možnosti ošetřovného po dobu zavření škol. Oproti jarnímu stavu je zde opět více administrativy, proto prosím důkladně čtěte tento článek, případně se obraťte na kolegyni uvedenou na konci tohoto sdělení. Ode dne 14. 10. 2020, mohou rodiče dětí mladších 10 let žádat o ošetřovné z důvodu uzavření školy. Na webových stránkách ČSSZ je zveřejněn nový formulář žádosti o ošetřovné, který rodič vyplní a předá svému zaměstnavateli. Z webových stránek ČSSZ vybíráme: 1. Nárok na ošetřovné při uzavření škol od 14. 10. 2020 Nárok na ošetřovné bude mít zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu ošetřování/péče: o dítě mladší 10 let (v době uplatnění nároku na ošetřovné musí být dítě mladší 10 let, tzn. jde o děti narozené 15. 10. 2010 a později), o nezaopatřené děti účastnící se školní docházky závislé na péči jiné osoby (již od stupně I.) bez omezení věku, o osoby starší 10 let závislé na péči jiné osoby využívající služby denních, týdenních stacionářů a obdobných zařízení, o děti, které se nemohou účastnit výuky z důvodu nařízení karantény v rodině. Tyto podmínky platí i pro samoživitele/samoživitelky. 2. Nárok na ošetřovné osoby pracující na DPP/DPČ Pokud bude právní úprava schválena, nárok na ošetřovné budou mít za výše uvedených podmínek v době mimořádných opatření i osoby pracující na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti, pokud je za ně odváděno sociální pojištění. 3. Nárok na ošetřovné OSVČ Ani v rámci jarních mimořádných opatření nevznikal OSVČ nárok na ošetřovné z nemocenského pojištění (tedy od ČSSZ), šlo o příspěvek v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu. OSVČ budou moci žádat o ošetřovné přes Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v rámci programu Ošetřovné pro OSVČ II. Začátkem listopadu 2020 MPO zveřejní výzvu, na základě které bude možné požádat o dotaci zpětně. Více informací k ošetřovnému pro OSVČ naleznete na stránkách MPO. 4. Od kdy žádat o ošetřovné Podle právní úpravy se o ošetřovné žádá za uplynulý kalendářní měsíc, tedy na začátku měsíce listopadu za měsíc říjen. Není třeba ani potvrzení od školy o jejím uzavření. Nyní stačí nahlásit svému zaměstnavateli, že nastupujete na ošetřovné. 5. Formulář k vyplnění Na stránkách Česká správy sociálního zabezpečení je zveřejněn formulář pro vyplnění nároku na ošetřovné, který najdete na tomto odkazu zde: https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-zoppd-m 6. Jak dlouho mohu ošetřovné čerpat? Podle navrhované právní úpravy bude nárok na ošetřovné po celou dobu uzavření škol. Výjímky jsou níže popsané: Nárok na něj však zaniká skončením zaměstnání. Ošetřovné nenáleží za svátek 28. 10. 2020 v případě, že je zaměstnavatelem za tento den vyplacena náhrada mzdy. Dále ošetřovné nenáleží za dny 29.10 2020 a 30.10.2020, kdy se jedná o dlouhodobě avizované podzimní prázdniny – rodič musí řešit se zaměstnavatelem např. dovolenou. Rodič standardně vyplní výkaz péče za daný kalendářní měsíc, ve výkazu péče označí dny kdy pečoval o dítě, zaměstnavatel pak vyznačí čtvrtek a pátek jako pracovní – rodič si vyřeší se zaměstnavatelem volno stejně, jako kterékoli jiné prázdniny, když potřebuje být s dítětem doma. Nejčastěji se bude jednat zřejmě o dovolenou a za tyto dny bude tedy klasicky náležet výplata od zaměstnavatele. 7. Možnost se střídat v péči o dítě s jednou osobou Bude možné, podle právní úpravy, neomezeně se střídat v péči o dítě pouze s jednou osobou, avšak platí podmínka, že se nebude moci střídat v průběhu stejného dne. 8. Kdo může uplatnit nárok na ošetřovné kromě rodičů Nárok na ošetřovné může uplatnit i druhá osoba (rodič, či jiný pečující, který žije ve společné domácnosti s dítětem), která ale musí být účastna nemocenského pojištění. Shrnutí Zaměstnanec Pro uplatnění žádosti o dávku ošetřovného musí žadatel o dávku tiskopis po vyplnění podepsat a odeslat zaměstnavateli. Postupovat lze dle těchto možností: zaměstnanec může tiskopis elektronicky vyplnit, vytisknout, podepsat, naskenovat (případně vyfotit) a poslat elektronicky zaměstnavateli e-mailem formulář vytiskne, vyplní ručně, podepíše a zaměstnavateli předá fyzicky (poštou). Zaměstnanec zaměstnavateli vždy musí předat originál tiskopisu, a to buď v elektronické podobě (emailem) anebo v tištěné podobě (např. po návratu do zaměstnání). Zaměstnavatel Zaměstnavatel na žádost o ošetřovné doplní své záznamy či je uvede na samostatném tiskopisu Záznamy zaměstnavatele k žádosti o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení, ke kterému žádost o ošetřovné přiloží. Tiskopis je k vyplnění a k elektronickému odeslání na ePortálu ČSSZ. Nově se na tento formulář musí vyplňovat číslo ze Žádosti a informace o rozsahu pracovní doby. Zaměstnavatel následně předá žádost zaměstnance na příslušnou OSSZ, a to takto: elektronicky doručený tiskopis od zaměstnance předá příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou (na adresu elektronické podatelny OSSZ) fyzicky doručený a podepsaný tiskopis od zaměstnance naskenuje a zašle příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky, tj. buď s elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny OSSZ, nebo do datové schránky OSSZ v jedné datové zprávě je možno zasílat vždy jen podklady k jednomu zaměstnanci. pozornost je třeba věnovat kvalitě naskenovaného tiskopisu – tiskopis, který zasílá i zaměstnanec zaměstnavateli, musí být čitelný, aby bylo možné dávku zpracovat. Současně zaměstnavatel elektronicky odešle Přílohu k žádosti o dávku (ošetřovné), ve které uvede číslo Žádosti. Prosíme všechny zaměstnavatele, aby dohlédli na správné vyplnění formulářů pro ošetřovné, zamezíme tím zdržování ve výplatách dávek. V naléhavých případech kontaktujte naši kancelář BENE CB spol. s r.o. Karin Honetschlägerová – tlf. 602 716 107, email karin.honetschlagerova@benecb.cz Ivana Pláňková – tlf. 724 238 338, email ivana.plankova@benecb.cz Iva Hejkrlíková – tlf. 602 408 799, email benecb@benecb.cz S pozdravem Iva Hejkrlíková Jednatel
Nouzový stav - vládní nařízení č. 407/2020
Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali kompenzacích pro podnikatele zasažené vládním nařízením. Oproti jarnímu stavu jsou zde již selektované obory, které mohou o kompenzaci žádat a tudíž již nejsou kompenzace plošné. Program Antivirus A Program Antivirus A se prodlužuje do konce roku a to s novými parametry: Kompenzace mezd bude ve výši 100%, tj. včetně povinných odvodů SP a ZP (na jaře bylo pouze 80%) Maximální limit ve výši 50 000,- Kč, tj. včetně povinných odvodů SP a ZP (na jaře byl maximální limit 29 000,- Kč) Na příspěvek mají nárok ty společnosti, které byly kvůli nařízení vlády zcela uzavřeny, tj. např. restaurační zařízení. Ošetřovné Ošetřovné bude náležet po celou dobu uzavření škol. Toto ošetřovné by podle vládního návrhu mělo činnit nejméně 400,- Kč denně. Čekáme na konečné rozhodnutí. Generální pardon Generální pardon vyhlášený ve Finanční zpravodaji 22/2020 není plošný a vztahuje se jen na poplatníky s příjmy z určitých oborů podnikání a je podmíněn oznámením správci daně. Generální pardon se vztahuje pouze na daňové subjekty, u kterých je převažující část příjmů tvořena příjmy z činností, které byly omezeny nařízením vlády vyhlášeným pod č. 407/2020 Sb. Jedná se tedy o tyto příjmy: provozování restauračních zařízení a barů, provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení, pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin, provozování cirkusů a varieté, – pořádání poutí a podobných tradičních akcí, pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí, – pořádání veletrhů, provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení. provozování zoologických zahrad a botanických zahrad, provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií. Podmínka příjmů se posuzuje tak, že uvedené činnosti musí tvořit jediný či převažující zdroj příjmů v období od 1.6. do 30.9.2020. Hovoří se o příjmech, a tudíž by se její splnění mělo posuzovat podle příjmů i u subjektů, které vedou účetnictví. U fyzických osob jsou rozhodující příjmy podle § 6 až 9 zákona o daních z příjmů. Pro využití generálního pardonu je nutné podat oznámení finančnímu úřadu, které může být zasláno i e-mailem. Obsah oznámení není nijak specifikován. Stačí tedy oznámit, že subjekt provozuje např. restauraci, jejíž činnost je omezena nařízením vlády vyhlášeným pod č. 407/2020 Sb. a že provozuje např. i další činnost, ale v době od 1.6. do 30.6.2020 byla převažující část příjmů z restaurace. Pokud poplatník splňuje výše uvedené podmínky, tzn. jeho podnikání je omezeno nařízením vlády 407/2020 Sb., převažující část příjmů v rozhodném období plyne z příslušných činností a je podáno oznámení finančnímu úřadu, pak může poplatník využít těchto generálních pardonů: měsíční plátce může DPH za září, říjen a listopad uhradit do konce roku 2020 a nebude mu předepsán úrok z prodlení čtvrtletní plátce může DPH za 3. čtvrtletí uhradit do konce letošního roku bez sankce (úrok z prodlení) poplatní nemusí vůbec hradit letošní zálohy na daň silniční (tj, že celá daňová povinnost za rok 2020 může být uhrazena jednorázově až do konce ledna 2021, tj. v termínu pro řádné podání přiznání k silniční dani za rok 2020). Pokud bude uhrazena až po 31.1.2021, pak se sankce bude počítat až na základě splatnosti celé této daně k 31.1.2021. je zrušena záloha na daň z příjmů fyzických či právnických osob k 15.12.2020, tedy záloha splatná v období od 15.10. do 15.12.2020. Všechny uvedené úlevy platí jen při splnění výše uvedených podmínek, resp. týkají se pouze těch podnikatelů, kterých se dotýká nařízení vlády č. 407/2020 Sb.
Povinnost OSVČ platit zálohy na SP a ZP
Od měsíce září je opět nutné si nastavit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, které Vám byly vypočteny v rámci podání daňového přiznání a následně přehledů na OSSZ a příslušnou zdravotní pojišťovnu. První platba SP je splatná do konce září 2020 První platba ZP je splatná do 8.10.2020 Minimální výše SP pro hlavní činnost je ve výši 2 544,- Kč Minimální výše ZP pro hlavní činnost je ve výši 2 352,-Kč Ti OSVČ, které platili vyšší zálohy než minimální, platí tyto vyšší zálohy.
Antivirus C a Nájemné
Vážení klienti, přinášíme Vám opět novinky pro podporu malých a středních podniků a to jak pro právnické osoby tak pro fyzické osoby ze státních programů. Antivirus C Tento program je zaměřen na odpouštění sociálního pojištění z mezd hrazené zaměstnavatelem, tj. 24,8% z hrubé mzdy. Zaměstnavatel bude hradit při splnění podmínek v jednotlivých měsících pouze zdravotní pojištění (jak za zaměstnance tak za organizaci) a sociální pojištění (pouze za zaměstnance). Tento program je určen pro období červen, červenec a srpen za splnění následujících podmínek: Podnikatel (firma) nemá více jak 50 zaměstnanců Součet hrubých mezd zaměstnanců nesmí být menší než 90% oproti březnu 2020 Počet zaměstnanců nesmí poklesnout oproti březnu 2020 více jak o 10% Maximální částka hrubé mzdy jednoho zaměstnance pro odpuštění sociálního pojištění je stanovena na 1,5 násobek průměrné mzdy, tj. 52 253,- Kč. Znamená to tedy, že pokud má zaměstnanec větší mzdu, odpustí se zaměstnavateli sociální pojištění maximálně ve výši 14 631,- Kč. Pro lepší pochopení celé problematiky uvádíme několik příkladů. Příklad 1: V březnu měl podnikatel 10 zaměstnanců a jejich součet hrubých mezd činil 200 000,- Kč. V červnu měl podnikatel 9 zaměstnanců a jejich součet hrubých mezd činil 175 000,- Kč V červenci měl podnikatel 11 zaměstnanců a jejich součet hrubých mezd činil 220 000,- Kč V srpnu měl podnikatel 10 zaměstnanců a jejich součet hrubých mezd činil 170 000,- Kč. Z výše uvedeného vyplývá: V červnu podnikatel splnil podmínku zaměstnanosti na 90% oproti březnu 10* 0,9 =9 (porovnáváme s březnem 10 * 0,9 = 9). Nesplnil však podmínku zachování stejného vyměřovacího základu, který s porovnáním s březnem mohl činit minimálně 180 000,- Kč. Za měsíc červen podnikatel nemá nárok na Antivirus C. V červenci podnikatel splnil podmínku zaměstnanosti na 90% oproti březnu 11 * 0,9 = 9,9 (porovnáváme s březnem 10 * 0,9 = 9). Splnil i podmínku zachování stejného vyměřovacího základu, který s porovnáním s březnem mohl činit minimálně 180 000,- Kč. Za měsíc červenec podnikatel má nárok na Antivirus C. V srpnu podnikatel splnil podmínku zaměstnanosti na 90% oproti březnu 10* 0,9 = 9 (porovnáváme s březnem 10 * 0,9 = 9). Nesplnil však podmínku zachování stejného vyměřovacího základu, který s porovnáním s březnem mohl činit minimálně 180 000,- Kč. Za měsíc srpen podnikatel nemá nárok na Antivirus C. Příklad 2 Podnikatel zaměstnává dva zaměstnance a splnil všechny podmínky viz Příklad 1 s tím, že: Zaměstnanec A měl hrubou mzdu ve výši 20 000,- Kč Zaměstnanec B měl hrubou mzdu ve výši 60 000,- Kč U zaměstnance A vychází sociální pojištění hrazené zaměstnavatelem 4 960,- Kč. Jeho hrubá mzda není vyšší jak 52 253,- Kč. Sociální pojištění ve výši 4 960,- Kč za tohoto zaměstnance podnikatel neplatí. U zaměstnance B vychází sociální pojištění hrazené zaměstnavatelem 14 880,- Kč. Jeho hrubá mzda je ale vyšší jak 52 253,- Kč. Zaměstnavatel tedy za tohoto zaměstnance odvede pouze rozdíl mezi vypočteným odvodem a maximálně uznatelným, tj. 14 880 – 14 631 = 249,- Kč. Podnikatel za tohoto zaměstnance odvede pouze 249,- Kč jako odvod sociálního pojištění za zaměstnavatele. Závěrem: vyhodnocení nároku na odpuštění odvodů plateb na sociální pojištění za zaměstnavatele budeme provádět vždy individuálně pro každého klienta při zpracovávání mezd. COVID – NÁJEMNÉ Ministerstvo průmyslu a obchodu schválilo dotační program COVID – nájemné,o který se bude moci žádat od pátku 26.6. od 9 hodin. Žádosti bude možné podávat až do konce září, nicméně pro tento program vyčlenilo ministerstvo částku 5 mld. Kč. Nárok na dotaci mají pouze ti podnikatelé, kteří byli místem provozovny dotčení nařízením vlády. Typicky se tedy bude jednat například o restaurační zařízení, hotely, kadeřnictví apod. Neplatí však, že pokud podnikateli ubyla poptávka po jeho službách nebo zboží, má na tento program nárok. Pro získání tohoto programu musí být splněny dvě podmínky: Existuje smlouva o slevě na nájmu v období od 1.4.2020 do 30.6.2020 nejméně ve výši 30% Podnikatel musí uhradit před podáním žádosti alespoň 50% původního nájemného. Dotace se nevztahuje na DPH, protože to očekává plátce DPH, že mu bude finančním úřadem vráceno. Do doby zpřístupnění žádostí nemáme o tomto programu zatím více informací. S pozdravem Lukáš a Iva Hejkrlíkovi
Kompenzační bonus pro malá s.r.o.
Vážení klienti, poslanecká sněmovna přehlasovala dne 27.5.2020 senátní návrh o kompenzačním bonusu pro malá s.r.o. Od tohoto dne lze na základě zákona o kompenzačním bonusu ve znění 2. novely, žádat o kompenzační bonus. Finanční správa 28.5.2020 spustila on-line aplikaci žádostí pro malá s.r.o. Níže popisujeme, kdo má na kompenzační bonus nárok a jak správně vyplnit žádost. 1. Osoby, které mohou žádat O kompenzační bonus mohou žádat pouze SPOLEČNÍCI (tj. skuteční vlastníci s.r.o.) společnosti. Dále musí být splněna podmínka: společnost vlastní pouze jediný společník společnost vlastní pouze dva společníci společnost vlastní více jak dva společníci za podmínky, že jsou všichni v přímém příbuzenském vztahu ( např. otec, syn s manželkou) 2. Podmínky žádosti Aby společník mohl žádat o kompenzační bonus, musí být splněno několik podmínek. V případě, že nesplní jednu z níže uvedených, nemá na kompenzační bonus nárok. společnost, za kterou společník žádá kompenzační bonus musela být postižena nařízením vlády. (např. uzavření pobočky, odliv zakázek apod.) pokud je osoba společníkem ve více společnostech, může žádat pouze u jedné z nich společník na sebe nemohl čerpat náhradu mzdy od Úřadu práce tzv. kurzarbeit (Antivirus) pokud je společník zároveň OSVČ a žádal o kompenzační bonus pro OSVČ, nemůže zároveň žádat o kompenzační bonus pro malá s.r.o. společník může být zaměstnán v tom s.r.o., kde žádá o kompenzační bonus (v době žádosti může pobírat i nemocenské dávky, tj. ošetřovné, nemoc). Pokud však je zaměstnán jinde, kde je za něj odváděno nemocenské pojištění, nemá na kompenzační bonus nárok. minimální obrat společnosti za kterou společník žádá kompenzační bonus musí být 180 000,- Kč za rok 2019. Pokud např. s.r.o. vzniklo až v roce 2020, musí tento obrat splnit s.r.o. v roce 2020. 3. Žádost o kompenzační bonus Pokud společník splňuje všechny výše uvedené podmínky může si zažádat o kompenzační bonus. Níže uvádíme na co si dát při vyplňování kompenzační bonusu pozor. kompenzační bonus ve výši 500,- Kč za den může společník žádat od 12.3.2020 do 8.6.2020. Rozpětí by se však mělo vztahovat na podmínku, kdy byla daná společnost postižena nařízením vlády viz výše. Již nyní víme, že pokud si bude společník žádat neoprávněně kompenzační bonus, vystavuje se kontrole místně příslušného finančního úřadu celé společnosti. Některé případy kontrol byly již zaznamenány! žádat může společník pouze u jedné společnosti (pokud je společníkem více společností) vyplacení částky kompenzačního bonusu žádá společník na svůj bankovní účet, nikoliv firemní žádost podává společník u svého místně příslušného finančního úřadu. Tzn. společnost má sídlo v Českých Budějovicích ale společník má adresu v Praze. Pak společník podává žádost finančnímu úřadu pro hl. město Prahu. žádost může společník poslat přes SVOJI vlastní datovou schránku (bez toho, aniž by žádost podepsal) . Pokud nevlastní datovou schránku, pak může poslat PODEPSANOU žádost přes datovou schránku společnosti, e-mailem nebo v listinné podobě doručit ke svému místně příslušnému finančnímu úřadu. kompenzační bonus je osvobozen od daně z příjmu 4. Jak Vám může pomoci BENE Již tento článek je dle našeho názoru rozcestníkem pro správné vyplnění žádosti. Samotnou žádost lze jednoduše vyplnit na stránkách finanční správy viz odkaz níže. Pokud budete chtít žádost vyplnit od nás, budeme si za každou žádost (tj. za jednoho společníka) účtovat částku 500,- Kč. Pro ověření, jestli máte na kompenzační bonus nárok (např. jestli jste využili kurzarbeit, apod.) prosím o kontaktování výhradně e-mailovou komunikací. Dotazů na tuto problematiku máme hodně, a musíme ověřit několik věci zároveň, což nám při telefonní komunikaci znemožňuje promptně reagovat. 5. On-line vyplnění žádosti Pro vyplnění žádosti o kompenzační bonus prosím klikněte na tento odkaz zde. S pozdravem Iva a Lukáš Hejkrlíkovi
Kompenzační bonus pro OSVČ 25 000,- Kč
Vážení klienti, možná se zdá, že jsme se s novinkami ohledně podpory pro OSVČ zdráhali, ale věřte, že k tomu máme několik důvodů, které jsou popsané na konci tohoto článku. Co je to kompenzační bonus? Kompenzační bonus je částečné nahrazení výpadků příjmu určité skupině OSVČ. Pro koho je kompenzační bonus? Pouze pro OSVČ, které splňuji níže uvedené podmínky vykonávají hlavni činnost vykonávají vedlejší činnost s výjimkou osob, které jsou zároveň zaměstnaní pro spolupracující osobu, studenty, starobní nebo invalidní důchodce, OSVČ čerpající peněžitou pomoc v mateřství a zároveň vykonávají vedlejší činnost Jaké jsou podmínky? živnost byla zahájena před 12.3.2020 činnost byla částečně nebo zcela nařízením vlády utlumena OSVČ musela kvůli opatření vlády pečovat o dítě Jakou výši můžu požadovat? Výše kompenzačního bonusu činí 500,- Kč za každý den trvání samostatné výdělečné činnosti od 12.03 do 30.04., maximálně 25 000,- Kč. Do kdy lze žádat? Žádosti se mohou podávat již nyní, maximálně však 60 dnů po 30.4.2020. Na co si dát pozor před vyplněním žádosti? Dle mediálního vyjádření ministrů má na kompenzační bonus nárok každý, ale není tomu tak! Z již výše uvedených podmínek je důležitá podmínka, že činnost byla částečně nebo zcela nařízením vlády utlumena. Zde je rozhodující několik podotázek: patřili jste do kategorie zavřených provozů viz odkaz zde? od kdy byla Vaše provozovna zavřena nařízením vlády viz odkaz zde? pokud jste nebyli nařízením vlády viz předchozí body uzavřeni, prokážete do budoucna pokles zakázek, např. e-mailovou komunikací, zrušením smluv apod.? Z výše uvedeného je zřejmé, že o nárok si můžou žádat pouze ty OSVČ, na které mělo nařízení vlády negativní dopad. Dále je důležité žádat jen za to období, kdy byla OSVČ postižena. Vláda dne 14.4.2020 zveřejnila možné budoucí otevírání zavřených podniků a podle toho by se měla i Vaše žádost řídit! Doporučujeme Vám zajistit si veškeré podklady pro případnou budoucí kontrolu, protože nesplnění výše uvedených podmínek se bude tvrdě trestat viz např. článek zde. Kde vyplnit žádost? Pokud jste si jistí, že splňujete veškeré podmínky pro nárok na kompenzační bonus, lze jednoduše vyplnit žádost na webových stránkách zde. Zde vypisujeme časté dotazy k vyplnění: DIČ OSVČ je rovno CZ + Vaše rodné číslo bonus bude vyplacen pouze na účet! Pokud máte registrovaný účet u finančního úřadu, musí se vyplnit tento účet! místně příslušný finanční úřad je ten, kde máte nahlášeno bydliště žádost můžete poslat místně příslušnému finančnímu úřadu těmito způsoby žádost uložíte v PDF a pošlete přes datovou schránku žádost vytisknete, podepíšete, naskenujete a pošlete na e-mail uvedený v žádosti žádost vytisknete, podepíšete a odnesete osobně na finanční úřad nebo vhodíte do sběrného boxu umístěného na každém finančním úřadě Jak Vám pomůžeme v BENE? Poradíme Vám, jestli máte na kompenzační bonus nárok. Samotné vyplnění žádosti je jednoduché a věříme, že žádost dokážete vyplnit sami. Pokud budete chtít žádost vyplnit od nás a to včetně zaslání na místně příslušný finanční úřad, budeme si účtovat poplatek 500,- Kč. S pozdravem Bc. Lukáš Hejkrlík a Iva Hejkrlíková
Odpuštění záloha na SP a ZP a prodloužení termínu pro podání SP a ZP.
Vážení klienti, přinášíme Vám novinky ohledně současné situace. Prosím berte na vědomí, že Vás informujeme zejména o novinkách, které prošly legislativním procesem. Proto se nebudeme zatím dále vyjadřovat ohledně podpory podnikatelů nebo náhrad mezd apod. Tyto informace nejsou úplné a mění se z hodinu na hodinu. Odpuštění záloh na sociální a zdravotní pojištění OSVČ Vláda schválila odpuštění minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění od března do srpna 2020 a to jak pro vedlejší tak hlavní činnost OSVČ. Nejdříve je nutné si uvědomit, jaké zálohy platíte. Pro rok 2020 jsou minimální zálohy tyto: Typ zálohy/činnost Výše zálohy Sociální pojištění/ hlavní činnost 2 544,- Kč Zdravotní pojištění/ hlavní činnost 2 352,- Kč Sociální pojištění/ vedlejší činnost 1 018,- Kč Zdravotní pojištění/ vedlejší činnost není stanoveno zákonem Pokud platíte minimální zálohy můžete si vybrat mezi níže popsanými variantami: Zálohy od března do srpna přerušíte a nebudete je platit. Pokud jste již zálohu zaplatili, bude Vám vrácena na základě vypočteného daňového přiznání za rok 2020. Zálohy budete platit dále. Pokud Váš základ daně bude podobný jako byl v roce 2019, stát Vám vrátí cca částku 29 376,- Kč. Pokud Vám vyšla zálohová povinnost pro rok 2020 vyšší, než jsou minimální zálohy viz tabulka výše, bude po Vás stát tuto vyšší zálohu (respektive rozdíl mezi vypočtenou a minimální) vyžadovat a to i zpětně. Nicméně i Vy nemusíte nyní zálohy platit a nebudou Vám účtovány žádné úroky a penále. Můžete si tedy vybrat mezi níže popsanými variantami: Zálohy od března do srpna budete platit pouze jako rozdíl mezi vypočtenou a minimální zálohou, Příklad, při hlavní činnosti budete platit za normálních okolností 3 544,- Kč na sociálním pojištění. Vy budete platit od března do srpna pouze částku 1 000,- Kč. Pokud budete mít stejný daňový základ jako v roce 2019, státu již nic doplácet nebudete. Zálohy budete platit dále ve vyměřené výši. V tomto případě, pokud bude daňový základ podobný jako v roce 2019, Vám stát vrátí poměrnou část a to cca v hodnotě 29 376,- Kč. Zálohy nebudete platit vůbec. V tomto případě, pokud Váš základ daně bude podobný jako byl v roce 2019 doplatíte státu rozdíl mezi vypočtenou a minimální zálohou. Pokud tedy budeme brát příklad viz první bod, doplatíte státu 6 000,- Kč. Závěrem. Doporučujeme těm klientům, kteří platí minimální zálohy, aby si zálohy na dobu od března do srpna 2020 přerušili. Pokud platíte vyšší zálohu, plaťte ji celou. Případné přeplatky z tohoto nařízení Vám na základě daňového přiznání necháme vrátit. Raději mít zálohy předplacené, než se za rok dohadovat se státem o úrocích, doplatcích apod. Odložení podání přehledu na sociálním a zdravotním pojištění OSVČ Dle nového usnesení vlády se odkládá podání přehledů na sociální a zdravotní pojištění za rok 2019 nejdéle do 1.8.2020. Co odkladem získáte viz body níže. Nová záloha na sociální pojištění pro rok 2020 se platí až po odevzdání přehledu na OSSZ. Doplatek na sociálním a zdravotním pojištění za rok 2019 se platí až po odevzdání přehledu na OSSZ. POZOR, pokud platíte minimální zálohu na zdravotní pojištění, zálohy jste si již měli změnit od února 2020. Závěrem. Pokud jsme za Vás doposud přehledy nepodali, je možné vyčkat jak s podáním tak s platbou nejdéle do 1.8.2020. Odevzdání daňových přiznání FO a přehledů na SP a ZP v BENE Jelikož tato situace nastala v době, kdy jsme s klienty byli nebo jsme se chystali domluvit na podpis přiznání a přehledů a předání dokumentů, museli jsme zajistit určitá opatření, aby vše bylo podáno v termínech. Opatření jsou v bodech popsány níže: Daňová přiznání jsme odeslali na základě plné moci z naší datové schránky. Máme tedy potvrzení o podání daňového přiznání. Daňová přiznání jsme poslali elektronicky na FÚ a poslali tzv E-Tiskopis na FÚ prostřednictvím pošty. Zde nemáme potvrzení o podání,ale poštovní doručenku o zaslání. Již podepsaná daňová přiznání jsme poslali poštou na místně příslušný FÚ. Poslali jsme však jen originál a nemáme potvrzení o podání, ale poštovní doručenku o zaslání. Přehledy na sociální a zdravotní pojištění máme pro klienty, se kterými jsme nestihli tyto přehledy podepsat, připravené u nás v kanceláři k podpisu a následně budete po zmírnění situaci vyzvání ke schůzce a podpisu. Dokumenty k předání za minulý rok archivujeme v sídle naší společnosti, a budou Vám předány po zmírnění situace. Daňové nedoplatky, nedoplatky na sociálním a zdravotním pojištění Vám kolegyně zasílají e-mailem.
Novinky z ohledem na vládní opatření
Vážení klienti, prosím přečtěte si prosím pozorně níže uvedené články. Reagujeme tak na časté dotazy, které v tuto chvíli máte. Liberační balíček Ministerstvo financí (dále jen „MF“) vydalo tzv. Liberační balíček. To co zaznívá v mediích, zcela nevystihuje záměr MF a praxe je zcela jiná, proto Vám chceme tento balíček představit. Není pravda, že PODÁNÍ daňového přiznání a zaplacení daně se odkládá pro fyzické a právnické k 1.7.2020. Termín bez odkladu daňovým poradcem je stále do 1.4.2020. MF pouze odpustí pokuty za pozdní podání nebo zaplacení daně. Otázkou však je, jestli v budoucnu nebude chtít správce daně požadovat důkazy, proč daný podnikatel nepodal a nezaplatil daň v termínu, tj. 1.4.2020. Odevzdání daně z příjmu fyzických osob Správce daně (dále jen „SD“) omezil na všech svých územních pracovištích úřední hodiny. Dle našich zkušeností úřední osoby již nepotvrzují kopie daňových přiznání jako tomu bylo dříve a to zejména kvůli rychlejšímu odbavení daňových subjektů. Jelikož jsme si vědomi, že naši klienti v budoucnu budou potřebovat ověřené přiznání např. kvůli hypotéce, není pro nás tento proces akceptovatelný. Proto těm OSVČ, kteří kvůli koronaviru dodali doklady déle, nebo již u nás neměli možnost přiznání podepsat a nemají datovou schránku navrhujeme následující postup: 1) Přiznání pošleme na místně příslušný finanční úřad poštou, jako potvrzení bude sloužit doručenka z pošty. Otázka však je, jak budou ještě otevřené pošty, které již také avizují omezení pracovní doby. Potvrzení od pošty však není dostačující doklad o podání, na kopii vždy bude chybět razítko finančního úřadu. 2) Přiznání Vám pošleme elektronickou formou (emailem) a vy si jej podáte sami. 3) Vytvoříme pro Vás plnou moc, kterou podepíšeme a poštou zašleme na místně příslušný finanční úřad. Tímto krokem pak můžeme podat Vaše přiznání skrz naší datovou schránku a mít tak potvrzení o podání. Všechny tyto výše zmíněné postupy jsou zcela v naší režii. Na to, jakou formou chcete podání realizovat se Vás bude tázat náš zaměstnanec. Přehledy na OSSZ a ZP vč. placení Ministerstvo sociální věcí stále neodložilo podání a placení sociálního a zdravotního pojištění pro OSVČ. Termín podání a placení je tedy stále 30.4. – 4.5.2020! Termíny pro DPH Termín pro podání DPH a dalších tvrzení s tím spojené jsou stále dle nastavených pravidel do 25. dne následujícího měsíce. Proto budeme stále apelovat na klienty, aby své doklady pro zpracování dodali včas. Posečkání daně Klient může SD požádat o posečkání daně, tzn. např. o rozložení DPH na splátky, nebo navrhnout jiný termín. Žádost musí však mít veškeré náležitosti, tzn. popis problému, doložení účetních výkazů, bankovních výpisů atd. Již dnes víme, že pokud má klient např. v pokladně 1 mil. Kč a požádá o posečkání daně, protože mu zavřeli např. restauraci, SD této žádosti nevyhoví! Žádosti se musí psát individuelně a nyní dle Liberačního balíčku není třeba platit žádný poplatek. Pokud budete potřebovat zažádat o posečkání daně, prosím napište e-mail na lukas.hejkrlik@benecb.cz s tím, že my vyhodnotíme, jaké máme šance s žádostí. Upozorňujeme však, že tento úkon je pro nás víceprací, za kterou si budeme účtovat 1 000,- Kč. Problémy se zaměstnanci Chápeme Vaše obavy ohledně Vašich zaměstnanců. Jelikož mnoho provozů je zavřeno nebo nemůžou svoji práci vykonávat v zahraničí, dostáváme plno otázek ohledně řešení. Možnosti ohledně tohoto problému shrnuli kolegové z jiné daňové kanceláře zde. My níže shrneme možnosti a doplníme o další. 1) Zaměstnanec může pracovat Home office – náleží mu plná mzda 2) Zaměstnanec si může čerpat dovolenou. Zaměstnavatel může nařídit zaměstnanci dovolenou písemně a to alespoň 14 předem, není-li ve firemních směrnicích doba stanovena jinak. POZOR, se směrnicemi musí být zaměstnanec seznámen a musí stvrdit svým podpisem seznámení! – finančně mu ale zaplatíte stejně, jako kdyby byl v práci. 3) Zaměstnanci můžete přidělit jinou práci, pokud spadá do druhu práce sjednané v pracovní smlouvě. Typicky se bude jednat např. o skenování a třídění dokumentů v účetní firmě apod. – zaměstnanci náleží stejná mzda. 4) Zaměstnance můžete převést na jinou pracovní pozici, tzn. číšník může dělat pomocnou sílu v kuchyni, aby restaurace zajistila alespoň rozvoz jídel! POZOR, se změnou pracovní náplně musí opět zaměstnanec souhlasit a stvrdit to písemně! – zaměstnanci náleží stejná mzda. 5) Dohodnout se zaměstnancem na neplaceném volnu. O neplacené volno musí však zažádat sám zaměstnanec a nelze mu jej nařídit. Neplacené volno má však dopad na počítání důchodu, nemocenskou apod.! – zaměstnanci nevyplácíte po dobu neplaceného volna žádnou mzdu. Musí se však minimálně dopočítat minimální zdravotní pojištění, které Vám zaměstnanec bude dlužit a které za něj musíte odvést. 6) Domluvit se se zaměstnancem na zkrácení pracovního úvazku. S tím však musí zaměstnanec souhlasit. – sníží se odvodová povinnost i mzda zaměstnance 7) V případě, že má zaměstnanec děti do 10 let, může si zažádat o ošetřovné. V tom případě platí zaměstnanci OSSZ 60% z průměrného výdělku a to ode dne nástupu na ošetřovné po celou dobu trvání ošetřovného v rámci nouzového stavu. 8) V případě, že je zaměstnanec doma na povinné karanténě, náleží zaměstnanci 60% náhrady mzdy po dobu prvních 14 kalendářních dnů. Od 15. dne platí náhradu OSSZ. 9) Pokud budete chtít se zaměstnancem rozvázat pracovní poměr, vše závisí na podmínkách, v tomto případě raději vše konzultujte s Vaší mzdovou účetní nebo s jednateli. Pokud nemá Vaše společnost žádnou možnost z výše uvedeného, náleží zaměstnanci podle §208 Zákoníku práce plná mzda! Je tu však možnost, kdy se v rámci vnitřní směrnice, kterou musí akceptovat a podepsat všichni zaměstnanci, dá snížit výplata mzdy na 60% průměrného výdělku. Jedná se o částečnou nezaměstnanost, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat zaměstnancům práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jeho službách. (§209, odst. 2, zákoníku práce). Půjčka COVID Půjčka COVID je možností pro podnikatele zapůjčit si za určitých podmínek od státu bezúročnou půjčku s odkladem splátek. Podmínky pro splnění zápůjčky jsou vázány zejména na dosavadní situaci a není 100% jisté, jestli danou půjčku podnikatel dostane. Z ekonomického pohledu není tato půjčka řešením Vaší finanční situace, protože úvěr se bude muset splatit! Pokud budete trvat na součinnosti s naší kanceláří, budeme si za jednotlivou žádost účtovat poplatek 1 000,- Kč. Práce v BENE Naši zaměstnanci pracují v běžném režimu a to jak přímo v sídle společnosti tak home office. Pobočku Na Zlaté stoce jsme museli na základě opatření Vlády ČR uzavřít a zaměstnance stáhnout do sídla naší společnosti. Prosíme tímto všechny klienty, aby brali ohled na delší odezvu z naší strany, od zpracování daňových přiznání jsme se bohužel museli přesunout k řešení aktuální situace Vás všech, a to jak z ekonomického pohledu tak problému zaměstnanců, žádostí apod.
Nařízení vlády a BENE CB spol. s r.o.
Vážení klienti, chtěli bychom Vás informovat o dosavadní situaci ohledně Nouzového stavu České republiky. Toto naše oznámení je jako reakce na nařízení vlády, naší provozní doby, Vaší daňové povinnosti atd. Prosím přečtěte si toto oznámení pozorně! Provozní doba a práce v BENE Bohužel nedokážeme předvídat další omezení vlády, a proto jsme se rozhodli s platností od 16.3.2020 uzavřít naší společnost pro naše klienty a i Vaše zaměstnance. Nadále jsme však pro klienty k dispozici na telefonu nebo skrz e-mailovou komunikaci, případně na sociálních sítích. Jelikož toto opatření limituje naší vzájemnou spolupráci prosíme Vás o následující: 1) dokumenty k DPH nám prosím vhazujte do naší schránky, kterou několikrát denně vybíráme. Vláda se zatím zcela jasně nevyjádřila k posunutí termínů, respektive mluví se stále pouze o prominutí penále a úroků z pozdě zaplacené daně, proto budeme nadále trvat na zaběhlém režimu donesení dokladů nejdéle do 15 dne následujícího měsíce. Klient však může využít zasílání dokumentů přes e-mail, úschovnu nebo naší připravenou aplikaci pro předání dokladů (v tomto případě se prosím obraťte na Bc. Lukáše Hejkrlíka, e-mail: lukas.hejkrlik@benecb.cz) 2) dokumenty k dani z příjmu fyzických a právnických osob nám prosím zanechte ve schránce a nebo jak bylo uvedeno v bodě 1) zašlete přes jiný komunikační kanál 3) dokumenty ke mzdám nám prosím zašlete buď e-mailovou komunikací a nebo jak bylo popsáno v bodě 1) zanechte ve schránce. Pokud Váš zaměstnanec bude potřebovat potvrdit příjmy na ošetřovné, hypotéku, úřad práce apod., bude nutné se spojit s naší mzdovou účetní a dořešit způsob předání vyplněných dokumentů. Budeme však preferovat e-mailovou komunikaci. V případě předem domluveného osobního kontaktu v naší provozovně, Vás žádáme, abyste potřebné dokumenty Vašich zaměstnanců nosili výhradně Vy – zaměstnavatelé. Kontakt na mzdovou účetní: - Ivana Pláňková, e-mail: ivana.plankova@benecb.cz, telefon: +420 724 238 338 - Karin Honetschlägerová, e-mail: karin.honetschlagerova@benecb.cz, telefon: + 420 602 716 107 4) V případě ošetřovného Vašich zaměstnanců je potřeba postupovat následovně: Zaměstnanec si nechá potvrdit formulář ošetřovného ve školním zařízení, kam jeho dítě dochází. Poté si zaměstnanec vyplní spodní část ošetřovného. Důležité je, aby zaměstnanec vyplnil, od kdy do kdy bude ošetřovné čerpat. Teprve poté, může formulář odevzdat svému zaměstnavateli, který potvrdí nepřítomnost zaměstnance na druhé straně formuláře a poté ho předá do naší kanceláře, kde budou dokompletovány potřebné podklady pro Správu sociálního zařízení. 5) poradenství zejména z hlediska řešení výsledků hospodaření za rok 2019 budeme řešit pouze telefonickou nebo e-mailovou komunikací. V úvahu ještě přichází videokonferenční hovory, domluvené po předchozí domluvě. Závěrem: Očekáváme nyní větší množství dotazů na řešení aktuální situace ohledně dopadů nařízení vlády na Vaše podnikání. Prosím buďte tedy trpěliví a vyčkejte na naše odborné posouzení, které se ale bohužel každý den může měnit. Daňové povinnosti Už během minulého týdne jsme měli několik hovorů a dotazů zejména na daňové povinnosti z hlediska daně z příjmu za minulý rok. V dosavadní situaci nemůžeme garantovat to, co je již několikrát zmíněno v médiích ohledně odkladu daní a odpuštění příslušenství daně. Musíme čekat na jasné stanovisko zejména od Ministerstva financí a Ministerstva práce a sociálních věcí. Bez jasného stanoviska potvrzeného vyhláškou/zákonem musíme dodržet běžné termíny a o to prosíme i Vás. Pokud nastane nová skutečnost, která bude výše zmíněnými úřady validována, obratem Vás o ni budeme informovat skrz tento newsletter, na webových stránkách a na našem Facebookovém účtu. Nepotvrzené informace k 15.3.2020 dopoledne Zde vypisujeme několik nepotvrzených informací, které nám zasílá např. komora daňových poradců, hospodářská komora apod. Na odkazu zde se můžete dočíst, kdo a jak má upravit svou provozní dobu. Dnes, tj. neděle 15.3.2020 očekáváme další vyjádření vlády. V daňových záležitostech nejspíš vláda rozhodne v příštím týdnu.
Kniha jízd z pohledu daně z příjmu a DPH
Tento článek se věnuje problematice vozidel, které používáte k podnikání. Pro správné pochopení celé problematiky je nutné rozdělit tento článek do dvou pohledů, z hlediska daně z příjmu a z hlediska daně z přidané hodnoty. Vše jako celek Vám určí výsledek, jestli psát knihu jízd, jaké jsou daňové dopady, a čeho se případně vyvarovat. 1. Co je třeba Abychom správně evidovali náklady a DPH pro rok 2020 je zapotřebí na doklady, které se vztahují k vozidlům psát rozlišující poznámku v podobě SPZ nebo typu vozidla. Jelikož problematika knihy jízd je náročná, prosím nechte si osobně vysvětlit problematiku, která je níže popsaná. 2.Kniha jízd z hlediska daně z příjmu U vozidel z hlediska daně z příjmu se musí psát kniha jízd v tom případě, když si podnikatel do nákladů (v daňové evidenci výdajů, dále jen „nákladů“), uznává skutečné náklady na pohonné hmoty (dále jen „PHM) a parkovné. Podnikatel se však může rozhodnout, využít výhodnější paušální výdaje dle §24 odst. 2) písm. zt) Zákona o dani z příjmu, a tedy na maximálně tři vozidla v obchodním majetku, využít paušální náklady na vozidlo ve výši 5 000,- Kč u právnických osob, respektive 4 000,- Kč u fyzických osob. Co to znamená Vám demonstrujeme na následujících příkladech. 1.Právnická osoba Vlastníte s.r.o., které ve svém majetku eviduje 3 vozidla (BMW, VW, OPEL). V průběhu roku evidujete v účetnictví náklady bez DPH viz tabulka: Vozidlo/náklad BMW VW OPEL PHM 48 580,- Kč 68 480,- Kč 33 410,- Kč Parkovné 1 200,- Kč 0,- Kč 250,- Kč Opravy vozidla 48 000,- Kč 2 580,- Kč 120 850,- Kč Celkem 97 780,- Kč 71 060,- Kč 154 510,- Kč Celkové náklady na vozidla jsou ve výši 323 350,- Kč, což jsou náklady vynaložené za účelem zisku. Pokud byste tyto náklady obhajovali před finančním úřadem, ke všem vozidlům byste museli doložit knihu jízd. Varianta A) Správný daňový poradce nebo účetní by na první pohled měl upravit výsledek hospodaření, a to u vozidel BMW a OPEL. Proč? Pokud bychom využili paušální výdaje na vozidla BMW a OPEL, snížili bychom daňovou povinnost klienta a to následovně. Vozidlo/náklad BMW OPEL Poznámka PHM 48 580,- Kč 33 410,- Kč V daňovém přiznání zvýšíme o tyto částky výsledek hospodaření Parkovné 1 200,- Kč 250,- Kč V daňovém přiznání zvýšíme o tyto částky výsledek hospodaření Paušální náklady 60 000,- Kč 60 000,- Kč V daňovém přiznání snížíme výsledek hospodaření. Oprava vozidla 48 000,- Kč 120 850,- Kč Bez korekce Celkem náklad 108 000,- Kč 180 850,- Kč Po úpravách Z příkladu je patrné, že po korekci jsou celkové náklady na vozidla ve výši 359 910,- Kč (BMW a OPEL po úpravě + původní VW). Pokud byste měli obhajovat tyto náklady před finančním úřadem, postačilo by psát knihu jízd pouze na vozidlo VW. Paušální náklady na vozidlo nahrazují administrativu s psaním knihy jízd. Varianta B) Pro úplnou ochranu zde vyvstává možnost, že i vozidlo VW bychom převedli na paušální náklady, a to i s tím vědomím, že je to pro nás ztrátové v únosné míře. V tom případě by daňový poradce vyhodil z nákladů 68 480,- Kč, aby tam hned poté vložil 60 000,- Kč. Celkové náklady na všechny vozidla za celý rok byly ve výši 351 430,- Kč, což je stále více, než v případě využití skutečných nákladů na PHM, viz zadání tohoto příkladu. U této varianty by klient nemusel psát knihu jízd u žádného z vozidel. 2. Fyzická osoba U fyzických osob je situace oproti právnických osob lehce odlišná, a to zejména z důvodu toho, že se předpokládá, že minimálně jedno vozidlo využívá fyzická osoba i ke svým soukromým účelům. Paušální náklady na vozidlo, které využívá fyzická osoba k soukromým účelům je ve výši 4 000,- Kč. Náklady spojené s tímto vozidlem se pak musí také krátit, a to ve výši 20%. Nastíníme stejný příklad jako u právnické osoby, kdy vlastníte 3 vozidla (BMW, VW, OPEL) s tím, že vozidlo BMW využívá fyzická osoba i ke svým soukromým účelům. Vozidlo/náklad BMW – soukromé VW OPEL PHM 48 580,- Kč 68 480,- Kč 33 410,- Kč Parkovné 1 200,- Kč 0,- Kč 250,- Kč Opravy vozidla 48 000,- Kč 2 580,- Kč 120 850,- Kč Celkem 97 780,- Kč 71 060,- Kč 154 510,- Kč Opravy vozidla BMW se musí krátit minimálně o 20% a tudíž v průběhu roku a nebo v rámci daňového přiznání musí náklady ve výši 9 600,- Kč zvýšit výsledek hospodaření fyzické osoby. Na ostatní vozidla bychom v rámci nepsání knihy jízd uplatnili také paušální náklady, ale ve výši 5 000,- Kč, protože ostatní vozidla využíváme pouze k podnikání za účelem zisku. Celkové náklady na vozidla by vypadaly podle tabulky, viz níže. Vozidlo/náklad BMW VW OPEL Poznámka PHM 48 580,- Kč 68 480,- Kč 33 410,- Kč V daňovém přiznání zvýšíme o tyto částky výsledek hospodaření Parkovné 1 200,- Kč 0,- Kč 250,- Kč V daňovém přiznání zvýšíme o tyto částky výsledek hospodaření Oprava vozidla 38 400,- Kč (tj. 80% z 48 000,- Kč) 2 580,- Kč 120 850,- Kč V daňovém přiznání korekce ve výši 9 600,- Kč Paušální náklady 48 000,- Kč (protože využívá i k soukromým účelům) 60 000,- Kč 60 000,- Kč V daňovém přiznání snížíme výsledek hospodaření. Celkem 86 400,- Kč 62 580,- Kč 180 850,- Kč Celkové výdaje na vozidla za konkrétní rok činí 329 830,- Kč, což po úpravách i povinných korekcích je stále vyšší náklad, než z původního zadání. Ani na jedno vozidlo v tomto případně není třeba psát knihu jízd. 3.Kniha jízd z hlediska DPH Z hlediska DPH platí jednoduché pravidlo a to, pokud si uplatňuji na jakékoliv položce ke konkrétnímu vozidlu DPH, byť je to pouze pár korun, musí klient knihu jízd psát. Toto pravidlo platí i při samotném pořízení vozidla. Navodíme stejný příklad jako zde byl u daně z příjmu s tím, že vozidlo OPEL jste koupili neodpočtové, tj. od soukromníka a nenárokovali jste si DPH. Vozidlo/náklad BMW – ODPOČTOVÉ VW – ODPOČTOVÉ OPEL – NEODOPOČTOVÉ PHM 48 580,- Kč 68 480,- Kč 33 410,- Kč Parkovné 1 200,- Kč 0,- Kč 250,- Kč Opravy vozidla 48 000,- Kč 2 580,- Kč 120 850,- Kč Celkem 97 780,- Kč 71 060,- Kč 154 510,- Kč 1.Právnická osoba U všech vozidel jste si v průběhu roku uplatňovali odpočet DPH na jednotlivých druzích nákladů a to následovně. Vozidlo/DPH Bez DPH DPH 21% BMW 97 780,- Kč 20 534,- Kč VW 71 060,- Kč 14 923,- Kč OPEL 154 510,- Kč 32 447,- Kč CELKEM 323 350,- Kč 67 904,- Kč Dle jednoduchého pravidla vzniká povinnost právnické osobě psát na všechny vozidla knihu jízd, aby si mohla uplatnit nárok na odpočet DPH ve výši 67 904,- Kč. V případě daňové kontroly a nedoložení knihy jízd finanční úřad doměří podnikateli neoprávněný odpočet DPH ve výši 67 904,- Kč, dále pokutu z této částku ve výši 20%, tj. 13 581-, Kč a dále úrok z prodlení do dne zaplacení doměřené daně a to ve výši 14%+REPO sazbu za každý den prodlení. 2. Fyzická osoba U fyzických osob platí stejná pravidla jako u právnických osob, ale opět s výjimkou. U vozidla používaného pro soukromé účely se musí krátit DPH již v průběhu roku minimálně o 20%, a nebo podle skutečně napsané knihy jízd. V našem případě se jedná o vozidlo BMW, kdy je 100% nárok na odpočet DPH ve výší 20 534,- Kč, klient si však může uplatit maximálně 80% z nároku na odpočet, tj. 16 427,- Kč. 3. Společné parametry z hlediska DPH Při pořízení vozidla s DPH si klient uplatňuje 100% nárok na odpočet DPH. Pokud si nárok uplatní, musí psát knihu jízd. U fyzických osob, kdy se vozidlo pořizuje i k soukromým účelům, musí být DPH kráceno ihned při pořízení vozidla. Pokud knihu jízd nepíšete, musí daňový poradce v posledním daňovém přiznání vyrovnat rozdíl v DPH, jak v nároku na odpočet daně uplatněný v průběhu roku, tak i jako 1/5 z odpočtu DPH při pořízení samotného vozidla dle §78 zákona o dani z přidané hodnoty. 4.Kniha jízd Celý tento článek byl věnován evidenci jízd z hlediska daně z příjmu a z hlediska DPH. Co však musí kniha jízd obsahovat, aby obstála u případné kontroly z finančního úřadu? Finanční úřad knihu jízd od podnikatelů vyžaduje, a také v mnoha případech rozporuje jednotlivé jízdy, proto je třeba knihu jízd psát řádně tak, aby co nejvíce odpovídala skutečnosti. Kniha jízd musí obsahovat následovné Položka Poznámka Datum jízdy Datum, kdy daná jízda proběhla Čas jízdy od/do Od kdy do kdy daná jízda proběhla Jakým vozidlem jízda proběhla Nejlépe na záhlaví samotné knihy jízd s popisem vozidla jako je, značka, typ a SPZ případně vin karosérie Počet ujetých kilometrů Počet ujetých kilometrů. Účel cesty Krátký popis účelu cesty Stav tachometru Stav tachometru po ujetí cesty, který musí souhlasit s tachometrem ve vozidle Množství PHM podle dokladu od tankování se zde napíše počet natankovaných litrů PHM Jak již bylo psáno v úvodu této podkapitoly, je zapotřebí, aby veškeré údaje odpovídali skutečnosti a byly prokazatelné. 5.Shrnutí Tato podkapitola shrnuje podkapitoly výše popsané a dává jednoduchý rozcestník k tomu, jak správně naložit s informacemi v problematice knihy jízd samotné, tak z hlediska daně z příjmu a DPH. Paušální výdaje na PHM může podnikatel uplatnit maximálně na 3 vozidla, u kterých je podnikatel zapsán jako provozovatel vozidla (jsou na IČ a zařazeny do obchodní majetku) V případě paušálních nákladů se musí výsledek hospodaření zvýšit o uplatněné náklady na PHM a parkovné Paušální náklady u právnických osob jsou ve výši 5 000 za měsíc. U fyzických osob pak 4 000,- Kč za měsíc/jedno auto, na každé další pak 5.000,- Kč/měsíc. Z hlediska daně z příjmu nemusí podnikatel vést knihu jízd u vozidel, u kterých uplatňuje paušální náklady Pokud fyzicky osoba používá vozidlo i k osobní účelům, je zapotřebí krátit i ostatní náklady, a to nejméně ve výši 20% nebo dle poměru ujetých km v knize jízd Pokud si klient uplatňuje DPH na jakékoliv položce související s vozidlem, musí psát knihu jízd Kniha jízd musí být součástí účetní závěrky za daný rok Veškeré dotazy na tuto problematiku směřujte prosím na zaměstnance naší společnosti nebo na samotné vedení.
Minimální zálohy OSVČ pro rok 2020
Vážení klienti, pro osoby samostatně výdělečně činné (dále jen OSVČ), dochází jako je tomu každý rok, k přepočtu minimální zálohy na zdravotní a sociální pojištění. Proto všechny OSVČ, pro které je podnikání jejich hlavním příjmem a zároveň platili v roce 2019 minimální zálohy (tj. zdravotní pojištění ve výši 2 208,- Kč a sociální pojištění ve výši 2 388,- Kč), aby si změnili dle níže uvedeného návodu trvalé příkazy na nové částky. Zdravotní pojištění: Částka 2 352,- Kč, var. symbolem je rodné číslo na Vaší zdravotní pojišťovnu. Pojistné za měsíc leden 2020 musí být na zdravotní pojišťovně připsané nejdéle do 8.2.2020 Sociální pojištění: Částka 2 544,- Kč, pod var. symbolem přiděleném místně příslušnou správou sociálního zabezpečení. Pojistné za měsíc leden 2020 musí být na místně příslušnou správu sociálního zabezpečení připsána nejdéle do 31.1.2020. Výše zálohy na sociální pojištění pro rok 2020 se až do podání daňového přiznání za rok 2019, týká pouze nových OSVČ (začínajících podnikatelů v roce 2020). Podnikatelé, kteří platili zálohy již v roce 2019, platí na sociální pojištění až do podání daňového přiznání svou zálohu z roku 2019 v původní výši. Další minimální odvody pro rok 2020: nemocenské pojištění 126,- Kč sociální pojištění vedlejší činnost 1 018,- Kč samoplátci (zdravotní pojištění) 1 971,- Kč Pokud si nejste jistí částkou nebo číslem účtu, prosím kontaktujte nás na e-mail lukas.hejkrlik@benecb.cz nebo benecb@benecb.cz a vše správně nastavíme.
Školkovné pro rok 2017
V roce 2017 se nám opět mění minimální mzda a to na částku 11 000,- Kč (v roce 2016 ve výši 9 900,- kč). Tato změna má pozitivní dopad na výši daňové povinnosti poplatníka. V případě, kdy jako zaměstnanec platíte zálohovou daň ze mzdy, můžete se těšit, že vám zaměstnavatel v ročním vyúčtování vrátí až zmíněných 11 000,- Kč. Vše však záleží na výši zaplacených záloh. U OSVČ je to obdobné, namísto toho, aby v dubnu nebo červenci zaplatili doplatek daně za předchozí rok, mohou si tímto způsobem snížit svou daňovou povinnost.
Výše záloh na sociální a zdravotní pojištění OSVČ v roce 2017
Jako každý rok se i pro rok 2017 zvyšují povinné minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění OSVČ. Nezapomeňte, že záloha na zdravotní pojištění je splatná již 8. února 2017. Zálohy na sociální pojištění jsou splatné po odevzdání přehledu za předchozí rok na Okresní správu sociálního zabezpečení. Zeptejte se tedy svého poradce, od kdy musíte novou výši záloh platit. Rozpis minimálních povinných záloh pro rok 2017 Záloha Hlavní činnost Vedlejší činnost Zdravotní pojištění 1 906,- Kč podle daňového přiznání Sociální pojištění 2 061,- Kč 832,- Kč
EET již zítra!
Již zítra začíná ostrý start EET pro stravovací a ubytovací služby. Všichni naši klienti by měli být na start připraveni, osobně jsme objížděli v průběhu listopadu všechny klienty, kterých se EET týká. Jednou z podmínek ze zákona je však ještě mít vylepenou cedulku nejlépe na vstupních dveří do provozovny, že daný podnik již EET podléhá. Proto prosíme ty klienty, kteří tuto povinnost ještě nesplnili, aby si cedulku v provozovně vylepili. Vyberte si ze tří možných variant z běžného režimu.
Změna čísel u zdravotních pojišťoven
Mnoho zdravotních pojišťoven v průběhu roku 2016 změnilo, nebo se chystá změnit, své bankovní spojení pro příjímání plateb jak za odvody zaměstnanců tak i záloh na zdravotní pojištění OSVČ. Sestavili jsme pro vás tedy veškeré změny, které se v bankovních spojeních odehrály nebo odehrají v příštím roce. Překontrolujte si prosím své trvalé příkazy zejména pří odvodech povinných záloh na zdravotní pojištění OSVČ. Staré účty jsou doposud ještě aktivní. Pro klienty, kterým zpracováváme mzdy se nová čísla účtů vždy zobrazí v zaslaném příkazu k úhradě. Čísla účtu zdravotních pojišťoven pro posílání záloh na ZP za OSVČ Zdravotní pojišťovna Číslo účtu Var. symbol Kons. symbol Platné od mm/rrrr VZP – Jiho. kraj 1112009311/0710 Rodné číslo 3558 1/2017 VZP – Střed. kraj 1112001221/0710 Rodné číslo 3558 1/2017 VZP – Praha 1112001221/0710 Rodné číslo 3558 1/2017 VOZP 2010201091/0710 Rodné číslo 3558 12/2016 ZP MVČR 2110102031/0710 Rodné číslo 3558 02/2017 ČPZP 2050203761/0710 Rodné číslo 3558 10/2016 OZP 2070101041/0710 Rodné číslo 3558 01/2017 Revírní ZP 2130203761/0710 Rodné číslo 3558 2016 Čísla účtu zdravotních pojišťoven pro posílání ZP za zaměstnance Zdravotní pojišťovna Číslo účtu Var. Symbol Kons. Symbol Platné od mm/rrrr VZP – Jiho. kraj 1111006311/0710 IČO 3558 1/2017 VZP – Střed. kraj 1111009221/0710 IČO 3558 1/2017 VZP – Praha 1111009221/0710 IČO 3558 1/2017 VOZP 2010201091/0710 IČO 3558 12/2016 ZP MVČR 2115106031/0710 IČO 3558 02/2017 ČPZP 2050107761/0710 IČO 3558 10/2016 OZP 2070101041/0710 IČO 3558 01/2017 Revírní ZP 2130000761/0710 IČO 3558 2016
EET a spropitné - evidujte vše, je to levnější
Žádný zákon neupravuje přesné zdanění spropitného. Tudíž se vychází ze dvou způsobů, jak spropitné zdanit. Prvním příkladem je, že spropitné plyne přímo podnikateli a ten jej dále využívá dle svého uvážení. Druhým příkladem je, že spropitné náleží zaměstnancům. Podívejme se na jednotlivé daňové dopady a dopady z hlediska EET. 1. Spropitné náleží podnikateli V tomto případě je potřeba na účtenku uvést tržbu, vč. příslušné sazby DPH (předpokládejme sazbu 15% DPH) + spropitné, vč. příslušné sazby DPH (15% od 1.12.2016). Daňový dopad Podnikatel musí odvést DPH z celé částky včetně spropitného Dále musí podnikatel odvést daň z příjmu ze spropitného bez DPH Podnikatel musí evidovat v rámci EET! 2. Spropitné náleží zaměstnanci V tomto případě je potřeba na účtenku uvést tržbu, vč. příslušné sazby DPH (předpokládejme sazbu 15% DPH). Spropitné se již vypisovat nemusí! Daňový dopad Podnikatel musí odvést DPH z částky bez spropitného Podnikatel musí odvést 34% ze spropitného na SP a ZP Podnikateli nevzniká povinnost tuto tržbu evidovat v EET a ani vypisovat na účtenku. Podnikatel však musí vést zvláštní evidenci spropitného a pak například: Celkové spropitné za jednotlivý měsíc rozdělí rovnoměrně (například dle odpracovaných dnů) mezi své zaměstnance. Spropitné rozdělí každému zaměstnanci dle jeho zásluh (je potřeba evidence dle zaměstnanců). Jiné dopady spropitného V případě, že se podnikatel rozhodl vyúčtovávat spropitného tímto způsobem, vystavuje se několika dle našeho názoru negativním situacím: Spropitné nemusí být na účtence vypsané. V případě hosta „prudiče“ se vystavuje personál vysvětlování, proč na účtence není spropitné uvedeno. Sám host „prudič“ může nahlásit tuto skutečnost na finanční úřad, který může zahájit místní šetření či daňovou kontrolu. V případě, že se „nepoctivý“ podnikatel rozhodl evidovat spropitné tímto způsobem, nicméně ve výplatních páskách spropitné není zaevidováno, vystavuje se v případě daňové kontroly rozsáhlému vysvětlování. Tento fakt může finančnímu úřadu nahlásit sám zaměstnanec. Podnikateli by tak hrozilo trestní stíhání za obcházení placení daně, odvodu na SP a ZP nebo pokuta za neevidování tržeb a to až do výše 500 000,- Kč. V případě úhrady platební kartou dochází k další evidenci, respektive nastavení vašeho pokladního systému o položku spropitné. Z hlediska účetnictví může tak docházet k dodatečnému účtování. Kladem tohoto postupu je stále však pozitivní motivace personálu. Otázka však je, jestli ta evidence a starosti podnikateli stojí za to 3. Příklad spropitného Pro správné rozhodnutí, k jaké variantě se přiklonit uvádíme krátký příklad obou možností. Příklad je tvořen na právnickou osobu (s.r.o.), plátcem DPH, podnikající v pohostinství s jedním zaměstnancem a s čísly za jeden měsíc. Spropitné pro podnikatele Nakoupené zboží / 15% DPH 217 391,- Kč 32 609,- Kč DPH Prodej zboží / 15% DPH 434 783,- Kč 65 217,- Kč DPH Spropitné podnikateli / 15% DPH 1 739,- Kč 261,- Kč DPH Odvod DPH za měsíc 65 217 + 261 – 32 609 = 32 869,- Kč Hrubá mzda zaměstnance 15 000,- Kč Náklad na mzdu zaměstnance = HM * 1,34 15 000 * 1,34 = 20 100,- Kč Základ pro daň z příjmu 434 783 + 1 739 – 217 391 – 20 100 = 199 031,- Kč Daň z příjmu 19% 37 810,- Kč Zisk po zdanění 199 031 – 37 810 = 161 221,- Kč Spropitné pro zaměstnance Nakoupené zboží / 15% DPH 217 391,- Kč 32 609,- Kč DPH Prodej zboží / 15% DPH 434 783,- Kč 65 217,- Kč DPH Spropitné zaměstnanci / není DPH 2 000,- Kč 0,- Odvod DPH za měsíc 65 217 – 32 609 = 32 608,- Kč Hrubá mzda zaměstnance + spropitné 15 000 + 2 000 = 17 000,- Kč Náklad na mzdu zaměstnance = HM * 1,34 17 000 * 1,34 = 22 780,- Kč Základ pro daň z příjmu 434 783 – 217 391 – 22 780 = 194 612,- Kč Daň z příjmu 19% 36 860,- Kč Zisk po zdanění 194 612 – 36 860 = 157 752,- Kč Podnikatel vs. Zaměstnanec Zisk po zdanění varianta podnikatel 161 221,- Kč Zisk po zdanění varianta zaměstnanec 157 752,- Kč Rozdíl 3 469,- Kč Z výše uvedeného příkladu vyplívá, že evidovat tržby jako celek (varianta podnikatel) ušetří z 2 000 spropitného podnikateli na zisku minimálně 3 469,- Kč. Po odečtení DPH, které v případě varianty podnikatele musí podnikatel odvést, pak vychází čistý cash-flow zisk ve výši 3 208,- Kč (3 469 – 261 DPH). 4. Závěrem Otázek a nejasných odpovědí na téma spropitného bylo v médiích mnoho a to nejen v rámci EET. Myslíme si, že tímto článkem dáváme podnikatelům jasnou odpověď a nyní je pouze na nich, jakým směrem chtějí spropitné dále řešit. Pokud chcete dát na naše doporučení, evidujte tržby jako celek včetně spropitného. Z hlediska zisku je to pro podnikatele levnější záležitost. Ušetříte si mnoho starostí z další evidencí a vyhnete se i problémům od hostů či vlastních zaměstnanců. Pokud vaši zaměstnanci byli na spropitné zvyklí, není přeci problém dle vlastního uvážení jim odměnu jako takovou dát, to zákon nezakazuje.
Pozor, EET se vás může týkat dříve, než si myslíte.
Denně pro vás sledujeme novinky z problematiky EET. Bohužel neumíme odpovědět na všechny dotazy, protože ani v půlce srpna (tzn. necelé 4 měsíce před první vlnou) finanční správa a ani ministerstvo financí nevysvětlilo kdo, kdy a jak má EET správně evidovat. Sepsali jsme vám v krátkosti hlavní body, o kterých se nyní mluví nejen mezi podnikateli ale i v médiích. Kadeřnictví prodávající kafe je jako hospoda, tzn. EET se na podnikatele vztahuje již od prosince. Všichni podnikatelé se musí mít na pozoru před strašákem jménem EET. V případě, že provozujete například kadeřnictví a jako nadstavbu svého podnikání nabízíte i kafe či jiné nápoje nebo pochutiny, dopadne na vás EET již od letošního prosince. Jak se tomu vyhnout? Nápoje či potraviny nabízejte jako součást svých služeb, například za ostříhání kafe zdarma. Tzn. že marži za kafe započítáte do svých služeb a na výsledné účtence bude pouze položka za střih. Sankce při porušení EET Z médií se stále ozývá, že mnoho podnikatelů na EET nejsou stále připraveni. Podnikatelé si však neuvědomují, jaké sankce jim, v případě porušení některých procesních postupů, mohou hrozit. sankce do 500 000,- Kč za správní delikt, tj. závažné maření EET. Ke správnímu deliktu může dojít například: nezaslání datovou zprávou údaje o evidované tržbě nevystavení účtenky tomu, od koho přijímáme peníze sankce do 50 000,- Kč za správní delikt například za neumístění informačního oznámení, povinnost zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro EET tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. uzavření provozovny pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k EET EET se nevztahuje pouze na výběr hotovosti Mnoho podnikatelů žije v iluzi, že EET eviduje pouze výběr hotovosti od konečného spotřebitele. EET však bude evidovat mnohem více: hotovost stravenky platby kartou platby přes internetové peněženky (PayPal apod.) Vyjádření ministra financí Ing. Andreje Babiše k některým problematickým otázkám. EET se bude týkat úplně všech podnikatelů, tzn. že pokud jste OSVČ a máte pouze vedlejší činnost, i tak se vás EET bude týkat. Nejsou žádné limity a ani výjimky jako v ostatních zemích. Švédsko – nemusí evidovat podnikatelé s obratem nižším než 18 600,- EUR ( cca 500 tis. Kč.) Portugalsko – nemusí evidovat podnikatelé s obratem nižším než 100 000,- Kč (cca 2,7 milionu Kč) Rakousko – nemusí evidovat podnikatelé s obratem nižším než 15 000,- EUR ( cca 400 tis. Kč) Slovinsko – (v návrhu) nemusí evidovat podnikatelé s obratem nižším než 7 500,- EUR ( cca 200 tis. Kč) Chorvatsko –nemusí evidovat ty OSVČ provozující řemeslnou činnost a s nižším obratem než 19 700,- EUR ( cca 530 tis. Kč) nebo ty OSVČ podnikající v zemědělství s nižším obratem než 10 500 EUR (cca 280 tis. Kč). Obě skupiny OSVČ však nesmí být plátci DPH Finanční úřady budou první dva měsíce hodní, jak napsal pan ministr na svých FB stránkách u těch restauračních zařízení, které budou mít výrazné zvýšení tržeb po zavedení EET. Tomuto výroku snad ale nemůžeme věřit, proto je vhodné se na EET připravovat již nyní. Spropitné v restauracích se nebude evidovat v případě, že spropitné půjde přímo restauračnímu personálu. Zde však vzniká nový problém, spropitné by měl každý zaměstnanec dostat jako prémii do své hrubé mzdy a finanční úřad se na to zaměří v případě kontroly.
Nový daňový balíček
Vláda schválila nový daňový balíček, který přináší změny nejen pro podnikatele. Velkou změnou je nový způsob vyplácení daňových bonusů, kdy do základu daně nebudou vstupovat příjmy z kapitálové činnosti a z pronájmu. Tzn., že pokud budete žádat o vyplacení daňového bonusu na vyživované dítě, musíte dosáhnout daňového základu minimálně šestinásobku minimální mzdy, tj 59 400,- Kč a to ze samostatně výdělečné činnosti nebo s činnosti závislé. Další změnou, která by mohla ulehčit správu daní a poplatků je zavedení platebních terminálů. Konečně tedy půjde správa s dobou a nebudete muset nosit na některé úřady hotové peníze. V oblasti DPH vláda přichystala dvě změny. První je zavedení tzv. nespolehlivé osoby. To je osoba, která má za poslední 3 měsíce nedoplatek na DPH více jako 500 000,- Kč, je podezřelá z podvodu na DPH nebo ji FÚ vyměří pokutu ve výši 500 000,- Kč. Druhá změna je rozšíření tzv. reverse charge mezi plátci DPH, tedy že povinnost přiznat a zaplatit daň přenáší dodavatel na odběratele. Ten v případě splnění podmínek dle zákona o DPH uplatní DPH i na vstupu, tudíž obchod je daňově negativní pro obě strany. Zdroj: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vlada-schvalila-novy-danovy-balicek-prinasi-radu-zmen/1369440
Změna výše daňového zvýhodnění pro rok 2016
I v letošním roce se mění daňové zvýhodnění na druhé a třetí dítě. S platností od 01.05.2016 bude daňový bonus na druhé dítě navýšen z původní částky 15 804,- Kč na 17 004,- Kč a na třetí ze 17 004,- Kč na částku 20 604,- Kč. Daňové zvýhodnění je platné od začátku zdaňovacího období roku 2016. Nezapomeňte tak tuto skutečnost zohlednit ve svém daňovém přiznání nebo vyúčtování daně za rok 2016.
Elektronická evidence tržeb - aktuálně
Nová zpráva v projednávání elektronické evidence tržeb (EET) potěší snad nejednoho podnikatele. Vládní koalice stále řeší jak EET spustit, jak se budou tržby evidovat a na koho bude zpočátku dopadat. Opozice v čele s ODS a TOP09 plánují obstrukce a to už ve druhém čtení. Ministr financi Andrej Babiš a vládní koalice tedy s velkou pravděpodobností neschválí tento zákon tak, aby mohl platit od 01.01.2015 a ani od 01.04.2015, který byl jako druhý možný termín spuštění tohoto projektu. Pravděpodobná účinnost EET se tedy odkládá na polovinu roku 2016, kdy by se měla zatím týkat pouze restaurací. I když ministr financí stále doufá, že se zákon stihne schválit do konce roku, je tu stále mnoho nevyřešených otázek, které opět vyvolávají nejistotu podnikatelů.
Jihočeský InzerSpeciál - Prosinec
V prosincovém vydání daňové poradny jsme zrekapitulovali jednu velkou změnu v životním pojištění.
Změna v životním pojištění
V posledních dnech chodí do schránek lidí dodatek k životnímu pojištění, které mají uzavřené se svojí pojišťovnou. Děje se tak kvůli změně zákona o daních z příjmů, který od roku 2015 dává dvě možnosti plátcům tohoto pojištění. Životní pojištění si lidé většinou zřizují jako zajištění na důchod, nicméně ho využívají i jako zhodnocení peněžních prostředků s dřívějším termínem výběru. V neposlední řadě mnoho firem nabízí tento druh pojištění jako benefit pro své zaměstnance, protože i firma může tímto způsobem optimalizovat své daně a to až do výše 30 000,- Kč ročně za jednoho zaměstnance. Jak pro obyčejné lidi, tak i pro společnosti přichází velká novinka od roku 2015.
Vrácení slevy na dani starobním důchodcům za rok 2013
Konečně jim to na hradě došlo! Ministerstvo financí rozhodlo, že pracující důchodci mohou požádat stát o vrácení základní slevy na poplatníka, o kterou přišli při placení daně z příjmu fyzických osob v roce 2013. Jedná se o částku výši 24 840 korun ročně. Na tuto základní slevu na poplatníka mají nárok všechny OSVČ a zaměstnanci. V roce 2013 tvořila výjimku skupina starobních důchodců, kteří tuto slevu na poplatníka měli přechodně po dobu dvou let zrušenou.
Změna společenských smluv v roce 2014
Vážení klienti, v letošním roce vstoupil v platnost Nový občanský zákoník (předpis č. 89/2012 Sb.)- dále jen NOZ a nový zákon o obchodních korporací (předpis č. 90/2012 Sb.) dále jen ZOK, kde nejvíce změnami prošly společnosti s ručením omezeným. Oproti dosavadní právní úpravě obchodních společnosti a družstev přináší zákon o obchodních korporací. (ve spojeni s NOZ) mnohem propracovanější systematiku uspořádaní pravidel.Právní úprava je rozdělena do několika úrovní podle míry své obecnosti. Na vrcholu pak stojí obecná ustanoveni občanského zákoníku o právnických osobách, dále obecná úprava korporaci v tomtéž předpise, následuje obecná úprava obchodních korporaci a jejich konkrétních typů (např. s. r. o.) v ZOK.
Sazby náhrad za používání vozidel, stravné a ceny pohonných hmot od 1. 1. 2014
Výše sazby základní náhrady za používání osobních motorových vozidel se od 1. ledna 2014 vyhláškou vydanou Ministerstvem práce a sociálních věcí zvyšuje oproti roku 2013 o deset haléřů (z 3,60 Kč na 3,70 Kč za 1 kilometr jízdy). Sazby stravného se v jednotlivých časových pásmech zvyšují o jednu až tři koruny. „Průměrné ceny pohonných hmot odpovídají statisticky zjištěným hodnotám a zákonem stanovenému způsobu jejich zaokrouhlování,“ doplňuje ministr práce a sociálních věcí František Koníček.
Elektronické podávání DPH od 01.01.2014
Od 01.01.2014 vzniká povinnost všem právnickým osobám podávat přiznání k DPH pouze elektronicky. Tato povinnost však platí i pro FO, u kterých je podmínkou přesáhnutí jejich obratu za 12 bezprostředně po sobě jdoucích měsíců 6 milionu Kč. Ale i FO si může při nesplění této podmínky zvolit podávání DPH elektronicky. Od začátku roku se bude vedle elektronického podávání souhrného hlášení a režimu přenesení daňové povinnosti, podávat i přiznání k DPH a to včetně dodatečného či opravného tvrzení. Pro podnikatele, plátce DPH, to znamená v první řadě včasné dodání veškerých podkladů pro zprcování DPH, které se pdává a je i splatné splatné k 25 dnu následujícího měsíce pro měsíční plátce DPH a k 25.01., 25.04., 25.07., 25.10. pro čtrvletní pláce DPH (v případě že den splatnosti vychází na sobotu, neděli nebo svátek, posouvá se splatnost podat a odvést daň na následující pracovní den). Dalším krokem je vygenerování souboru ve formátu xml., který musí být následně odeslán přes daňovou schránku právnické či fyzické osoby.